هند به افغانستان ۵۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ کمک کرد

وزارت خارجهٔ هند امروز اول جنوری‌ (۱۱ جدی) گفت که این کشور به ادامه کمک های بشری ۵۰۰‌هزار دوز واکسین کوید۱۹ به افغانستان کمک کرد.

ارندام باگشی، سخنگوی وزارت خارجهٔ هند در یک تویت نگاشته است که این مقدار واکسین به شفاخانهٔ اندراگاندی در کابل تحویل داده شد.

وزارت خارجهٔ هند با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قرار است در هفته‌های آینده ۵۰۰‌هزار دوز واکسین کووید۱۹ دیگر نیز به افغانستان فرستاده شود.

در اعلامیه آمده است که حکومت هند به فراهم‌آوری کمک‌های بشری به مردم افغانستان، به شمول مواد غذایی، واکسین کووید۱۹ و دوای ضروری حیاتی متعهد است.

هند در اوایل ماه گذشته از طریق سازمان جهانی صحت ۱.۶ میلیون تن دوا به افغانستان کمک کرد.

وزارت خارجهٔ هند گفته است که در هفته‌های آینده کمک‌های بیشتر طبی و گندم به افغانستان صورت خواهد گرفت و برای انتقال آن با ادارات ملل متحد و سایر سازمان‌ها در تماس است.

هند در اوایل سال جاری خورشیدی نیز به افغانستان ۵۰۰ هزار دوز واکسین کوویشیلد (استرازنیکا) مساعدت کرده بود.

این در حالی است که وزارت صحت عامهٔ طالبان می‌گوید که روزانه بیش از نه‌هزار نفر در افغانستان واکسین کووید۱۹ دریافت می‌کنند.

جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامه روز شنبه ۳۱ دسمبر ( ۱۰ جدی) به صدای امریکا گفت که از آغاز روند واکسیناسیون، بیش از ۷.۴ میلیون نفر و پس از تسلط طالبان ۲.۷ میلیون واکسین کووید۱۹ دریافت کرده اند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامهٔ افغانستان تا کنون بیش از ۱۵۸هزار نفر به بیماری کووید۱۹مبتلا شده که از آن میان بیش از ۷۳۵۶ نفر جان باخته اند.