لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان اجازهٔ انتقال کمک‌های بشری هند به افغانستان را داد


مقام‌های ملل متحد گفته اند که افغانستان با بحران بشری مواجه است و اقتصاد این کشور جنگزده در ورطۀ سقوط قرار دارد
مقام‌های ملل متحد گفته اند که افغانستان با بحران بشری مواجه است و اقتصاد این کشور جنگزده در ورطۀ سقوط قرار دارد

کابینهٔ پاکستان روز سه شنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) به هند اجازه داد تا از قلمرو زمینی آن کشور گندم کمکی دهلی جدید را برای افغانستان فراهم کند.

دفتر عمران خان، صدراعظم پاکستان، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اسلام آباد نیز مقدار مشابه گندم، ۵۰۰ هزار تن، گندم را برای مردم نیازمند افغانستان فراهم خواهد کرد.

فواد چوهدری، وزیر اطلاعات پاکستان در یک کنفرانس خبری گفت: "ما اجازهٔ عبور ۵۰۰ هزار تن گندم را که هند می‌خواهد به افغانستان روان کند، تصویب کردیم."

اما دهلی جدید تا حال در مورد اظهارات این مقام پاکستانی تبصره نکرده است.

آقای چوهدری گفت که اسلام آباد به این باور است که کمک‌های بشردوستانه به هر طریق ممکن برای مردم افغانستان فراهم شود.

اسلام آباد از سال‌ها به این سو به هند اجازه نداده است تا کالا‌های تجارتی و یا غیر تجارتی را از طریق قلمرو پاکستان به افغانستان بفرستد. هند و پاکستان که هر دو قدرت هسته‌ای اند، پس از تجزیه در سال ۱۹۴۷ میلادی، تا حال سه بار بر سر منطقهٔ کشمیر بر ضد هم جنگیده اند.

دفتر صدر اعظم پاکستان همچنین گفته است که اسلام آباد کمک‌های بشری به ارزش ۲۸.۶۵ میلیون دالر را به کابل می فرستد. این کمک‌های بشری شامل ۵۰۰ هزار متریک تن گندم،‌ کمک‌های عاجل صحی، آب و سایر نیازمندی‌های اولیه می‌شود.

در اعلامیهٔ دفتر صدراعظم عمران خان همچنین آمده است که پاکستان شرایط را برای برگشت بیماران افغان که جهت تداوی به هند رفته بودند، نیز مساعد خواهد کرد.

منازعه، خشکسالی، شیوع کووید۱۹ و کاهش کمک‌های بین المللی موجب شده است تا میلیون‌ها شهروند افغانستان با فقر و گرسنگی مفرط مواجه شوند، به خصوص پس از تسلط طالبان به این کشور جنگزده.

برنامهٔ جهانی غذای ملل متحد (WFP) گفته است که در چهار سال گذشته، خشکسالی موجب شده تا قیمت مواد خوراکی در افغانستان به گونهٔ کم سابقه افزایش پیدا کند و نزدیک به ۴۰ در صد محصولات گندم به دلیل خشکسالی در این کشور از بین رفته است.

برنامهٔ جهانی غذا ملل متحد گفته است که افغانستان با کمبود ۲.۵ میلیون تن گندم مواجه است و فقط پنج در صد جمعیت آن کشور قادر است غذای کافی بخورد.

XS
SM
MD
LG