مهاجر افغان در 'نزاع شخصی' ۱۰ نفر را در ایران کشت – مقام‌های ایرانی

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) از قول مقام‌های آن کشور گزارش داده است که یک مهاجر افغان در اثر "نزاع شخصی" ۱۰ نفر را در شهر رفسنجان از مربوطات ولایت کرمان آن کشور به ضرب چاقو کشته است.

حسین رضایی، سرپرست ادارۀ پولیس رفسنجان به ایرنا گفت: "عصر یکشنبه‌ یک تبعه بیگانه اهل افغانستان ۱۰ نفر را به دنبال اختلافات شخصی در نوق رفسنجان به قتل رساند و ساعتی بعد در حال خروج از استان توسط پلیس دستگیر شد."

آقای رضایی گفته است که این رویداد در یک باغ به وقوع پیوسته است و به گفتۀ وی در میان کشته شدگان شش شهروند افغانستان و چهار شهروند ایران شامل اند.

این مقام ایرانی گفته است که مهاجم که "از تعادل روحی و روانی برخوردار نبوده است" هنگامی که حس می‌کند از سوی پولیس دستگیر می‌شود، اقدام به خودکشی می‌کند، اما به گفتۀ وی زخم‌های وی سطحی بوده و منجر به مرگش نشده است.

رحمان جلالی، معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی والی کرمان گفته است که این رویداد "ابعاد امنیتی" نداشته است و ناشی از اختلاف شخصی بوده و به گفتۀ وی شماری از کشته شدگان از خویشاوندان مهاجم بوده است.

او گفت: "برادر قاتل مدعی شده ضارب مشکلات روحی روانی و اعتیاد داشته، در افغانستان نیز جزو دسته اراذل و مخلان امنیت بوده است و حتی خانواده خود و سایر اتباع را به قتل تهدید کرده بوده است."

این مقام ایرانی ضمن تاکید بر ضرورت به کار نگماشتن مهاجران بدون مدرک که وی آنان را "اتباع بیگانه غیر مجاز" یاد کرد، به خبرگزاری دولتی ایران گفت که سرشماری اتباع بیگانه با قاطعیت و فوریت در دستور کار است.

حکومت ایران روند ثبت نام مهاجرین خارجی را روی دست گرفته است و چندی پیش وزیر داخلۀ آن کشور هشدار داد که آن عده شهروندان خارجی که در طرح شناسایی اتباع خارجی مقیم ایران ثبت نام نمی‌کنند، حضور شان در آن کشور غیرقانونی بوده و بر اساس " قوانین اقامت غیرقانونی" با این افراد برخورد صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، پیش از سقوط کابل به دست طالبان ۳.۴ میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کردند که نزدیک به دو میلیون آن مهاجرین غیرقانونی بودند.

افزون بر آن تخمین می‌شود که صدها هزار مهاجر دیگر افغان پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، وارد ایران شده اند و مسافرت افغان‌ها به آن کشور همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، مقام‌های ایرانی به گونۀ روزمره افغان‌های فاقد مدارک قانونی اقامت در ایران را بازداشت و به افغانستان رد مرز می‌کنند که بر اساس آمار ارایه شده از سوی مقام‌های حکومت طالبان، شمار رد مرزشدگان در هر هفته به هزاران نفر می‌رسد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری ایرنا استفاده شده است.