ناتو به نیروهای افغان ۱.۴ میلیون ماسک کمک می‌کند

ماموریت حمایت قاطع در افغانستان از مساعدت ۱.۴ میلیون ماسک به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ خبرداده است.

در صفحه تویتر ماموریت حمایت قاطع روز شنبه چهارم جولای (۱۴ سرطان) نگاشته شده که کمک های قابل توجهی جهت مبارزه با کروناویروس برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در راه است.

این ماموریت در صفحهٔ تویتر خویش نوشته است: "اضافه تر از ۱.۴ میلیون ماسک، ۵۰۰ هزار دستکش، ۴۶۰ هزار چپن و سایر وسایل طبی برای توزیع به اردو و پولیس ملی افغان در راه است."

ماموریت حمایت قاطع می‌گوید که ۳۸ عضو ناتو متعهد به همکاری با متحدان و همکاران شان استند زیرا آن‌ها "محافظین صلح" اند.

با آنهم، این ماموریت نگفته است كه تجهیزات از كدام كشور به افغانستان منتقل می شود یا چه زمانی برای نیروهای افغان تحویل داده خواهد شد.

دولت افغانستان نیز تا کنون در مورد اظهار نظر نکرده است.

این در حالی است که روز گذشته روزنامه نیویارک تایمز به نقل از یک منبع وزارت دفاع امریکا گفته بود که نیمی از منسوبین اردوی افغانستان به کروناویروس مبتلا شده اند. اما دولت افغانستان این ادعاها را رد کرده است.

پیش از این، ماموریت حمایت قاطع اعلام کرده بود که شماری از سربازان این ماموریت مستقر در افغانستان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند و نتیجهٔ آزمایشات در حدود ۱۵۰۰ تن دیگر در حالت تکمیل شدن است.

وزارت صحت عامهٔ افغانستان تا حال از مرگ حدود ۸۲۶ نفر در اثر ابتلا به کووید۱۹ و ابتلای بیش از ۳۲۶۰۰ نفر به این بیماری خبر داده است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا روز صبح شنبه چهارم جولای (۱۴ سرطان) این ویروس در سراسر جهان جان ۵۲۵ هزار و ۵۵۷ نفر را گرفته و بیش از ۱۱ میلیون و یک صد هزار نفر به آن مبتلا شده اند.