افغانستان از مرگ ۱۳ بیمار دیگر کووید۱۹ خبر داد

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳ بیمار کووید۱۹ در پنج ولایت این کشور جان باخته اند.

این وزارت روز چهارشنبه نهم دسمبر (۱۹ قوس) اعلام کرد که پنج بیمار کووید۱۹ در کابل، سه نفر در ننگرهار، سه تن در خوست و دو تن دیگر در ولایت بلخ جان باخته اند.

با این موارد جدید، رقم مجموعی مرگ و میر ناشی از کروناویروس در افغانستان به ۱۹۲۱ مورد افزایش یافته است.

همچنان از میان نزدیک به ۲۲۵۰ نمونۀ آزمایش شده در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۷ مورد آن مثبت شناسایی شده است که با این حساب، آمار مجموعی مبتلایان کروناویروس در افغانستان به ۴۸هزار و ۵۴۰ نفر رسیده است.

این وزارت تاکید کرده که تا اکنون ۳۸هزار و ۱۵۰ بیمار کووید۱۹ دوباره سلامتی شان را به دست آورده اند.

تلاش برای تهیۀ واکسین کووید۱۹

همزمان با افزایش واقعات مثبت کروناویروس در افغانستان وزارت صحت عامۀ این کشور می‌گوید که نخستین محموله واکسین کووید۱۹ تا هفت ماه دیگر به این کشور خواهد رسید.

اکمل سمسور، سخنگوی این وزارت به خبرنگاران گفت که "بانک جهانی و ایتلاف جهانی واکسین و ایمن‌سازی" تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، برای ۴۰ درصد نفوس افغانستان واکسین کووید۱۹ فراهم خواهند کرد.

آقای سمسور تاکید کرد که وزارت صحت آمادگی‌اش را برای نگهداری محموله‌های واکسین کروناویروس گرفته و اقداماتی را در زمینۀ آموزش کارکنان صحی به هدف تطبیق این واکسین در افغانستان روی دست خواهد گرفت.

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که تا صبح چهار‌شنبه نهم دسمبر (۱۹ قوس) این ویروس در سراسر جهان بیش از یک میلیون و ۵۵۹هزار نفر را به کام مرگ فرستاده و اضافه از ۶۸ میلیون و ۳۲۱ هزار نفر دیگر به آن مبتلا شده اند.