غنی: تمام جهان را به مذاکره با طالبان قانع کردم

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که در اثر تلاش‌های وی جهان قانع شد تا با گروه طالبان مذاکرات صلح کند.

محمد اشرف غنی گفت "اگر هدف این بود که قوای بین‌المللی از افغانستان برآید، قوای بین‌المللی هم مانع تان نیست، این گز و این میدان، من تمام جهان را قانع کردم که با شما صحبت کنند. تا زمانی که من نگفته بودم، در هفده سال کسی با شما صحبت کرد؟".

آقای غنی بدون اینکه شرح دهد که چگونه جهان را به مذاکرات صلح با طالبان قانع کرد، از جنگجویان طالبان خواست که به گفتگوهای بین‌الافغانی گردن نهند و افزود که جنگ و کشتار را توجیه کنند که به خاطر کی و برای چی می‌جنگند؟

محمد اشرف غنی در نشست اجماع ملی زنان افغانستان برای صلح زیر نام "جنگ بس است" تاکید کرد که در روند صلح، تمام حدود را تنها مردم افغانستان می‌توانند تعیین کنند،.

رئیس جمهور غنی گفت که تمام اقشار مختلف در خصوص صلح که به نظر واحد رسیده اند، باید در جرگۀ مشورتی صلح منسجم حضور یابند.

رئیس جمهور غنی با تاکید بر اینکه "راه افغانی" برای حل منازعه جستجو شود، گفت "حدود را تنها مردم افغانستان تعیین می‌توانند، کسی صلح را بر ما تحمیل نمی‌تواند و صلحی که دایمی نباشد، بر ما قبولانده نمی‌توانند".

این در حالی است که خروج نیروهای خارجی از افغانستان، یکی از موضوعات گفتگوهای امریکا با نمایندگان طالبان در نشست قطر بوده است.

به باور آقای غنی، اگر طالبان جامعۀ خود را نادیده بگیرند، در آن صورت با چه کسی صلح خواهند کرد؛ در حالی که جامعۀ افغانستان حاضر است با وجود "درد و غم" پیشرفت کند.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که جوانب دخیل در جنگ مجبور اند که به خواست زنان گوش دهند و به پرسش‌های آنان پاسخ بگویند.

اما بارها طالبان گفته اند که حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند؛ ولی به تازگی این گروه گفته است که حاضر اند با مردم افغانستان صحبت کنند.

قطعنامه زنان

زنان در نشست روز پنجشنبه قطعنامه پانزده ماده‌یی را نشر کردند که در آن بر حفظ دستاوردها، حقوق انسانی زنان و روند صلح به مالکیت افغان‌ها تأکید شده است.

همچنان زنان در این قطعنامه گفته اند که کشورهای همسایه باید از مداخله در امور افغانستان دست بکشند و جامعۀ جهانی مکلف است که روند گفتگوهای صلح افغانستان را حمایت کند.

زنان افغان گفته اند که طرفدار صلح استند؛ اما نه به هر قیمتی

در پاسخ به این خواست زنان، رئیس جمهور افغانستان تعهد کرد که پیشنهادات شان با نظریات سایر اقشار جامعه، در جرگۀ مشورتی صلح تلفیق گردد تا یک دیدگاه واحد ملی به وجود آید.