لینک های دسترسی

Breaking News

داوودزی: امریکا و طالبان در مورد مذاکره با حکومت افغانستان تصمیم بگیرند


همزمان با آغاز دور پنجم گفتگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر، شورای عالی صلح افغانستان انتظار دارد که در این گفتگوها درباره مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان تصمیم گرفته شود.

عمر داوودزی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح روز دوشنبه (۶حوت)، نقش ملابرادر را در تسریع گفتگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان اثرگذار می‌داند و می‌گوید او از " استقلال فکری" برخوردار است.

آقای داوودزی گفت "ملا عبدالغنی برادر فردی است که استقلال فکری‌اش بالا است، حالا که به قطر رفته و مذاکرات را رهبری می‌کند، از همان استقلال فکری خود استفاده کرده و باید تصمیم را زود زود بگیرند تا به صلح برسیم".

رئیس دارالانشای شورای صلح افغانستان، باور دارد که در پنجمین دور نشست قطر برای گفتگوهای مستقیم میان دولت و طالبان زمینه سازی خواهد شد.

او افزود "انتظار ما این است که در این نشست زمینه آغاز گفتگو میان حکومت و طالبان آغاز شود و هر قدر زودتر که می‌شود نمایندگان امریکا و طالبان به این هدف برسند."

در همین حال، رئیس اجرایی حکومت افغانستان در نشست شورای وزیران گفت که تاکنون در موقف طالبان برای مذاکرات مستقیم با دولت تغییراتی نیامده است.

آقای عبدالله گفت : " هنوزهم عدم آمادگی صادقانه طالبان را مهمترین مانع می‌دانم."

دعوت طالبان برای اشتراک در لوی‌جرگه

قرار است لوی‌جرگه مشورتی صلح برای سه روز به تاریخ ۲۶حوت برگزار شود، شورای عالی صلح که مسوولیت برگزاری آن را به عهده دارد اعلام کرد که برای اشتراک در این جرگه مشورتی، از طالبان نیز دعوت خواهد شد.

عمرداوودزی در پاسخ به پرسشی که آيا از طالبان در این جرگه دعوت خواهد شد؟ گفت: " دعوت از طالبان در اصل صورت میگیرد ما طالبان را افغان می پنداریم و به همی خاطر همرای شان مذاکره می‌کنیم".

امروز نشست نمایندگان امریکا و طالبان در قطر آغاز شد. قبل از این دو جانب روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چگونگی رابطه طالبان با القاعده، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس سرتاسری گفتگو کرده اند.

XS
SM
MD
LG