تزیید تدابیر امنیتی پس از سو قصد علیه صدر اعظم عراق 

پس از سو قصد نافرجام روز گذشته بر صدر اعظم عراق‌،‌ نیروهای امنیتی در اطراف بغداد مستقر شدند.

محل اقامت‌گاه مصطفی الکاظمی، صدر اعظم عراق، صبح روز یکشنبه هفتم نومبر (۱۶ عقرب) هدف یک طیارۀ بی‌سرنشین مملو از مواد منفجره قرار گرفت، اما آقای کاظمی از این حمله جان سالم بدر برد.

هلیکوپتر‌ها در جریان روز در آسمان بغداد به پرواز درآمده و قوای تقویتی در جاده‌های پایتخت عراق و "ساحهٔ سبز" این شهر مستقر شدند.

حمله بر اقامت‌گاه صدر اعظم عراق موجب افزایش قابل ملاحظهٔ تنش‌ها با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران شده است؛ شبه نظامیانی که نتایج انتخابات پارلمانی ماه گذشته در عراق را نپذیرفته اند.

دو مقام عراقی که نخواستند نام‌شان در گزارش ذکر شود گفته اند که در این حمله به آقای الکاظمی آسیبی نرسیده است، اما سه تن از محافظین‌اش زخمی شده اند.

پس از این حمله، صدراعظم عراق در یک تلویزیون دولتی ظاهر شد و آرام به نظر می‌رسید. اما به نظر می‌رسد که دست چپ‌اش با بنداژ بسته شده است.

در واکنش به این حمله، آقای الکاظمی گفته است: "حملات بزدلانهٔ طیارهٔ بدون سرنشین، سرزمین و آیندهٔ ما را آباد نمی‌کند."

آقای الکاظمی پس از حملهٔ روز یکشنبه با برهم صالح، رییس جمهور عراق، نیز ملاقات کرد و پس از آن، جلسهٔ امنیتی را با اعضای کابینهٔ کشورش برگزار کرد.

در عین حال،‌ حامیان شبه‌نظامیان در خارج از منطقهٔ سبز بغداد دست به اعتراض زدند و خواهان بازشماری آرای انتخابات پارلمانی ماه گذشته شدند.

واکنش‌ها به حمله

وزارت خارجۀ ایالات متحده در واکنش به سو قصد علیه آقای الکاظمی این حمله را "عمل آشکار تروریستی" خوانده و آن را محکوم کرده است.

وزارت خارجۀ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "با نیروهای امنیتی عراق که مسوول پاسبانی از حاکمیت ملی و استقلال عراق اند، از نزدیک در تماس استیم و در حالیکه آنان در مورد این حمله تحقیقات می‌کنند، به آنان پیشنهاد کمک داده‌ایم."

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا ضمن ابراز خرسندی از اینکه به آقای کاظمی در این حمله آسیبی نرسیده، گفته شده است که تعهد ایالات متحده با عراق خلل ناپذیر است و این کشور "در کنار حکومت و مردم عراق می‌ایستد."

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، در یک تویت نوشته است که با آقای الکاظمی صحبت کرده و بر حمایت ایالات متحده از عراق در حالی تاکید مجدد کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، ضمن محکوم کردن سو قصد علیه مصطفی الکاظمی، این چنین رویدادها را در راستای منافع طرف‌هایی دانست که به ادعای وی "در ۱۸ سال گذشته به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و با ایجاد گروه‌های تروریستی و فتنه انگیزی، در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه‌ای خود بوده اند."

مقتدی الصدر، روحانی برجستۀ شیعۀ عراق، نیز این حمله را "یک عمل تروریستی" خوانده که به گفتۀ وی هدف آن عراق و مردم این کشور بوده است.

آقای صدر در یک پیام تویتر نوشته است: "عراق می‌تواند زیر تهدید شورش‌ها، خشونت، تروریزم و مداخلات بیرونی از اینجا و آنجا بقا کند."

تا حال مسوولیت این حمله را هیچ فرد یا گروهی بر عهده نگرفته است، اما ملیشه‌های مورد حمایت ایران،‌ مظنون این حملات پنداشته شده اند زیرا آنان به گونه‌ای علنی آقای الکاظمی را تهدید کرده اند. اما حامیان شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، دست داشتن در این حمله را رد کرده اند.