گوتیرش در کنفرانس اقلیمی گلاسگو: بشر قبر خود را می‌کند

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که با بی توجهی به تاثیرات تغییر اقلیم، بشر در واقع خود قبر خود را می‌کند.

آقای گوتیرش روز دوشنبه اول نومبر (دهم عقرب) در ۲۶مین کنفرانس اقلیمی ملل متحد در گلاسگوی اسکاتلند خطاب به رهبران بیش از ۱۳۰ کشور جهان که در این نشست شرکت داشتند، هشدار داد که ناکام ماندن در رسیدگی به تغییر اقلیم، حکم مرگ را دارد و به گفتۀ وی "اعتیاد ما به مواد سوخت فسیلی بشریت را به لبۀ پرتگاه می‌کشاند."

او گفت: "زمان آن است که دیگر بس بگوییم. بی رحمی در برابر تنوع زیستی بس است. کشتن خود توسط کاربن بس است. تعامل با طبیعت مثل یک تشناب بس است. سوختاندن و حفر کردن‌ها و استخراج کردن‌های عمیق دیگر بس است. ما خود قبرهای خود را می‌کنیم."

کنفرانس گلاسگو که امروز دوشنبه اول نومبر آغاز شد، برای مدت دو هفته دوام می‌یابد. اما سران بیش از ۱۳۰ کشور جهان امروز و فردا در این کنفرانس شرکت دارند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در نخستین روز این کنفرانس با ایراد سخنرانی گفت که تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با تغییرات اقلیمی بسنده نیست و به گفتۀ وی باید با کشورهای فقیر در خصوص مبارزه با تغییر اقلیم کمک و مساعدت بیشتر صورت گیرد.

آقای بایدن گفت که ایالات متحده قادر خواهد بود که هدف تعیین شده یعنی کاهش انتشار کاربن به ۵۰ -۵۲ درصد تا سال ۲۰۳۰، دست یابد. او گفت: "می‌توانیم که هدف کاهش دادن گرمای زمین را به ۱.۵ درجه سانتی گراد نگه‌داریم، اما به شرط اینکه با هم کار کرده و تعهد کنیم که سهم خود را با علاقمندی برای موفقیت ادا کنیم."

نهایی کردن اصول میکانیزم بازار برای توافقنامه تغییر اقلیم منعقده پاریس و تعهد مالی کشورهای ثروتمند به کشورهای روبه انکشاف جهت مبارزه با آزمون های ناشی از تغییر اقلیم، در صدر اجندای این کنفرانس قرار دارد.

کنفرانس گلاسگو یک روز پس از آن آغاز شد که نشست سران بیست اقتصاد بزرگ جهان یا جی۲۰ درایتالیا، بدون توافق بر تعهدات جدید برای مبارزه با تغییر اقلیم به پایان رسید.

رهبران جهان از ۲۹ سال به اینسو در گردهمایی‌های متعدد تلاش کرده‌اند که به تغییر اقلیم رسیدگی کنند، اما به گفته متخصصین، در جریان این مدت کره زمین گرمتر و کشنده‌تر شده، هزاران میلیارد تن یخ آب شده و مواد سوخت فسیلی میلیاردها تن از گازهایی را تولید کرده است که باعث گرمای زمین می‌شود.