سفارت امریکا در کابل: خرابکاری طالبان نمایانگر افراطیت آنان است

تصویر سمت راست ولسوالی اناردره ولایت فراه، تصاویر سمت چپ ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب

سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل گفته است که اعمال تخریب‌کارانۀ طالبان نمایانگر افراطیت و بی‌اعتنایی آن گروه به حقوق بشری مردم افغانستان است.

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت ایالات متحده در کابل روز یکشنبه ۲۷ جون (ششم سرطان) در یک پیام تویتر به نقل از ایان مک‌کری، معاون سفارت امریکا در کابل نوشته است: " گزارش‌های تکاندهنده از ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب را می‌بینم. به آتش کشیدن دکان‌ها و ساختمان‌های دولتی، بازداشت مردم، و تخریب زیربنا‌ها و شبکه‌های مخابراتی نمایانگر افراطیت و بی‌اعتنایی طالبان به حقوق بشری مردم افغانستان است."

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است که گویا طالبان پس از تصرف ولسوالی اندخوی برخی تاسیسات به شمول دکان‌ها و ساختمان‌های دولتی را به آتش کشیده اند.

تا کنون مشخص نیست که چه تعداد ساختمان‌های دولتی و شخصی در اندخوی از سوی طالبان به آتش کشیده شده است.

پیش از این گزارش شده بود که طالبان پس از تصرف مراکز چند ولسوالی دیگر برخی تاسیسات دولتی را منفجر و تخریب کرده اند.

کمتر از دو هفته پیش، دواخان مینه پال، رییس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان ویدیویی را در تویتر نشر کرده بود که به گفتۀ وی "وحشیان قرن ۲۱" مقر ولسوالی انار درۀ ولایت فراه را ویران می‌کنند.

با تشدید حملات گروه طالبان بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، جنگجویان آن گروه در چند هفتۀ اخیر مراکز چندین ولسوالی را به کنترول خود در آورده اند.

حکومت افغانستان گفته است که عقب نشینی نیروهای افغان از این ولسوالی‌ها "تکتیکی" و به هدف جلوگیری از تلفات غیرنظامیان بوده و به زودی عملیات بازپس گیری برای ولسوالی‌های از دست رفته آغاز می‌شود.