حملات درون ملیشه‌های عراقی افزایش می‌یابد – مک‌کینزی

یک ماه پس از آنکه درون (طیارۀ بی سرنشین) مملو از مواد انفجاری نیروهای امریکایی مستقر در یک پایگاه نظامی عراق را هدف قرار داد، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی گفته است که یافتن راه بهتر برای مقابله با چنین حملات از اولویت های عمدۀ کاری است.

فرانک کنیت مک‌کنیزی هنگام سفر به عراق به خبرنگاران گفت که کاربرد درون توسط ملیشه‌های مورد حمایت ایران در چند سال آینده افزایش خواهد یافت. این مقام ارشد نظامی امریکایی روز پنجشنبه به عراق سفر کرده بود، اما به دلیل ملاحظات امنیتی از خبرنگاران همراه وی خواسته شد تا پایان سفر آقای مک‌کینزی از گزارش‌های مرتبط با این سفر خودداری کنند.

طیاره‌های بی‌سرنشین کوچک که ارزان بوده و به سادگی قابل دسترس است، به مشکل قابل تشخیص بوده و درد سرساز بوده می‌تواند. آقای مک‌کینزی با اشاره به این مشکل گفت که ایالات متحده باید راه‌های بیشتر برای مقابله با این معضل را پیدا کند.

او گفت: "سرسختانه می‌کوشیم که راه حل تخنیکی را پیدا کنیم تا بر ضد درون‌ها عملکرد موثرتر داشته باشیم...فکر کنم در این زمینه به موقعیت مطلوب نظر مان نرسیده ایم."

جنرال مک‌کینزی گفت که تلاشها جریان دارد تا ارتباط میان درون‌ها و عاملان آن قطع شود، آخذه های رادار بهبود یابد تا به سرعت تهدید را شناسایی کند و ابزار موثر برای سرنگون ساختن درون‌ها انکشاف داده شود.

در اواسط ماه اپریل، یک درون نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در یک پایگاه هوایی در شمال عراق هدف گرفت و سبب آتش‌سوزی گسترده و وارد کردن خساره به یک ساختمان شد، اما این رویداد تلفاتی در پی نداشت.

هیچ گروهی مسوولیت این حمله را نگرفته است، با اینحال ایالات متحده گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران را در گذشته مسوول چنین حملات قلمداد کرده است. ملیشه‌های شیعۀ مورد حمایت ایران در گذشته چندین بار سفارت و پایگاه‌های نظامی امریکا را در عراق آماج حملات راکتی قرار داده اند.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابو مهدی المهندس، رهبر ملیشه‌های عراقی توسط نظامیان امریکایی در نزدیکی میدان هوایی بغداد، حملات ملیشه‌های مورد حمایت ایران بر نیروهای ایتلاف بین‌المللی در عراق افزایش یافته است.

کشته شدن سلیمانی و المهندس سبب خشم قانونگذاران شیعه در پارلمان عراق شد، تا جاییکه پارلمان آن کشور مصوبۀ غیرالزامی را منظور کردند تا حکومت را برای اخراج تمام نیروهای خارجی از عراق زیر فشار قرار دهد.

حکومت جدید امریکا به رهبری جو بایدن گفتگوهای استراتیژیک را با عراق از سر گرفته است که آیندۀ حضور نظامی ایالات متحده در عراق از نکات اساسی و محراقی این گفتگوها است. جنرال مک‌کینزی ابراز خوشبینی کرد که حضور نظامی امریکا در عراق حفظ خواهد شد.

آقای مک‌کینزی گفت که ملیشه‌های عراقی امیدوار اند که نیروهای ایالات متحده از عراق بیرون خواهند شد. او گفت: "آنان به این باور اند که می‌توانند حملات را با مقیاس و شدت کمتر انجام بدهند که سبب واکنش نشده و اصطکاک کافی را ایجاد کند تا تدریجاً ما را مجبور به ترک [عراق] کند...فکر کنم این یک وضعیت خطرناک است."

این نظامی امریکایی گفت که ایتلاف نظامی بین‌الملللی به رهبری ایالات متحده در عراق هنوز هم کارهایی برای انجام دادن دارند. او با وصف تمجید از کارکرد خوب نیروهای امنیتی عراق بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش گفت که هنوز هم عمال این گروه در غرب و شمال عراق حضور دارند.