برای زنان معتاد درمان شده، زمینۀ کار فراهم شود- مبارز

عکس: آرشیف

نیسا مبارز، نماینده زنان ولایت بدخشان می‌گوید که اگر برای زنان معتاد که درمان شده‌اند، زمینۀ کار فراهم نشود، آنان ممکن است دوباره معتاد شوند.

خانم مبارز می‌گوید که شماری از زنان معتاد که در مرکز ترک اعتیاد ولسوالی بهارک ولایت بدخشان زیر درمان بودند، پس از ترک اعتیاد آنجا را ترک کرده‌اند و در جستجوی کار استند.

او چند ماه قبل شماری از زنان معتاد را جمع آوری کرده بود و به مرکز ترک اعتیاد در ولسوالی بهارک انتقال داده بود.

خانم مبارز می‌گوید که این زنان به مدت ۵۵ روز زیر درمان قرار داشتند و پس از بهبود شماری از آنان که جایی برای ماندن نداشتند، در محل کار او نگهداری و مراقبت می‌شوند.

او با اشاره به مشکل بی‌خانمانی شماری از معتادان به صدای امریکا گفت: "نخواستم که آنها را در بیرون ایلا (رها) کنم. به دفتر خودم آوردم شان و در وضعیت خوبی هستند."

خانم مبارز می‌گوید که شمار این زنان معتاد۱۷ تن بوده و حالا در جستجوی کار برای آنان است. او از مقام‌های محلی بدخشان و نهادهای کمک‌کننده خواستار همکاری جدی برای فراهم کردن زمینهٔ کار برای این زنان شد.

در ولایت بدخشان یک مرکز تدوای برای زنان معتاد وجود دارد که ظرفیت آن ۲۰ بستر می‌باشد.

بر اساس ارقام محلی ۳۵ تا ۴۰ هزار باشندهٔ ولایت بدخشان به مواد مخدر معتاد اند که ۲۵ درصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

مقامات حکومت طالبان در این اواخر گفته‌اند که در حدود پنج میلیون معتاد در افغانستان وجود دارد که یک میلیون آنرا زنان و کودکان تشکیل می دهند.