لینک های دسترسی

Breaking News

نشست هالند برای بررسی وضعیت پناهجویان افغان


یک پناهجوی افغان در برلین
یک پناهجوی افغان در برلین

هالند میزبان نشستی برای بررسی وضعیت پناهجویان افغانستان است.

در این نشست که زیر نام "جهانی شدن، امنیت و مهاجرت در افغانستان" برگزار شده، تلاش می‌شود تا رابطه‌ها میان امنیت و مهاجرت و نیز چگونگی حمایت از پناهجویان افغان در اروپا بررسی شود.

راتب فقیری، رییس فدراسیون مهاجران افغان در اروپا، در گفتگو با سحر عظیمی، خبرنگار صدای امریکا گفت که قرار است در پایان این نشست، پیشنهادات و سفارشات مشخصی به جامعه جهانی، دولت افغانستان و سازمان ملل متحد ارایه شود.

یکی از مسایل مورد بررسی این نشست، که با حضور سازمان‌های حامی پناهجویان و نمایندگانی از افغانستان برگزار شده، تلاش برای متوقف کردن روند بازگشت اجباری پناهجویان به افغانستان است.

آقای فقیری گفت: "افغانستان با تشنج روبرو است و مردم خود را امن احساس نمی‌کنند و مجبور به ترک کشور خود می‌شوند. فرستادن دوباره آن‌ها به کشورشان کاملا غیرعادلانه است. جامعه جهانی باید به جای فرستادن پناهجویان، به حل مشکلات افغانستان بپردازد."

رییس فدراسیون مهاجران افغان در اروپا می‌گوید، از آنجایی‌که افغانستان درگیر جنگی در برابر تروریزم جهانی است، کشورهای اروپایی و امریکا، مکلف هستند تا در برابر پیامدهای این جنگ، که مهاجرت و پناهندگی نیز شامل آن می‌شود، احساس مسولیت کنند.

افغانستان، از جمله کشورهای با بیشترین تعداد پناهجو در اروپا است. ناامنی‌های دوامدار و مسایل اقتصادی، از دلایل اصلی مهاجرت افغان‌ها به اروپا، و نیز به کشورهای همسایه بوده است.

در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از پناهجویان از آسیای میانه نیز به دلیل ناامنی راهی اروپا شده اند. این مسله، سیاستمداران برخی از کشورهای اروپایی را واداشته است تا پالیسی‌های محافظه‌کارانه‌ای را در برابر مهاجران در پیش گیرند.

بازگرداندن مهاجران به کشورهایشان، بخشی از این سیاست‌ها بوده است که سازمان‌های مدافع حقوق پناهجویان از آن انتقاد کرده اند.

در سال روان میلادی، نزدیک به ۱۱۰ هزار پناهجو وارد کشورهای اروپایی شده و براساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، حدود ۱۸۴۰ پناهجو در راه رسیدن به اروپا، در آب‌های بحیره مدیترانه غرق شده اند.

XS
SM
MD
LG