لینک های دسترسی

Breaking News

طرح 'آتش‌بس شش ماهه و حکومت موقت' در گفتگوهای ابوظبی


خبرگزاری رویترز به نقل از منابع طالبان گزارش کرده که در جریان گفتگوهای نمایندگان این گروه در ابوظبی، احتمال خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و نیز طرح یک آتش‌بس شش ماهه مورد بررسی قرار گرفته است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که گفتگوها میان نمایندگان طالبان و امریکا در ابوظبی، وارد دومین روز شده است.

روز گذشته، هیات مذاکره‌کننده طالبان، قبل از دیدار با زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، با مقاماتی از عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده نیز دیدار کردند.

این حداقل سومین بار است که آقای خلیلزاد برای دسترسی به توافقی برای مصالحه در افغانستان، با نمایندگان طالبان دیدار می‌کند.

مقامات گروه طالبان که به شرط افشا نشدن هویت‌شان با خبرگزاری رویترز گفتگو کردند، گفته اند که طرح ایجاد یک آتش‌بس شش ماهه در افغانستان و نیز تشکیل یک حکومت موقتی که طالبان نیز در آن حضور داشته باشند، از سوی نمایندگان امریکا مطرح شده است.

اما آن‍ها به رویترز گفته اند که طالبان در برابر پذیرفتن پیشنهاد آتش‌بس مقاومت می‌کنند چون باور دارند که آتش‌بس اهداف آن‌ها را آسیب زده و به جای آن، به سود نیروهای افغان و امریکایی تمام خواهد شد.

این مقام طالبان گفته است: "اگر این سه کشور – عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان – تضمین کنند و امریکا فردی را که ما پیشنهاد می‌کنیم در راس حکومت موقت افغانستان قرار دهد، در آن صورت، روی آتش‌بس فکر خواهیم کرد."

واکنش طالبان

ساعاتی پس از انتشار این گزارش، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان این جزییات را تکذیب کرد و گزارش رویترز را نادرست خواند.

سخنگوی طالبان در تویتر خود نوشته است که تنها موضوع مورد بحث در گفتگوهای ابوظبی، مسله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تا حالا هیچ بحثی روی آتش‌بس و یا تشکیل حکومت موقت مطرح نشده است.

تا حالا سفارت امریکا در کابل و دولت افغانستان نسبت به گزارش رویترز واکنشی نشان نداده اند.

در حالی که مقامات امریکایی ظرف ماه‌های اخیر سرگرم گفتگو با طالبان و سران کشورهای منطقه بوده اند، ولی این نخستین‌بار است که جزییاتی از مسایلی که در این گفتگوها مطرح شده، به بیرون راه می‌یابد.

دولت افغانستان نیز در همین حال، هیاتی را به ابوظبی فرستاده است. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان نسبت به پیامدهای گفتگوها در ابوظبی ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که "صلح آمدنی است".

با این وجود، گروه طالبان تاکید کرده اند که دیدار با نمایندگان دولت افغانستان در آجندای کاری‌شان در ابوظبی قرار ندارد.

XS
SM
MD
LG