لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان بار دیگر با مقام‌های ایرانی دیدار کردند


در آستانه‌ی برگزاری نشست سعودی، مقامات ایرانی و نمایندگان طالبان در باره صلح افغانستان در تهران دیدار کرده اند.

وزارت خارجه ایران، اعلام کرده است که دیروز تهران میزبان هیأت گروه طالبان بوده و در باره صلح افغانستان با مقامات ایرانی به رهبری سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه آن کشور گفتگو کرده اند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه (۱۰جدی) در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت "من تایید می کنم که دیروز هیاتی از طالبان در تهران بود و مذاکرات مفصلی با عراقچی داشته اند".

آقای قاسمی، تاکید کرده است که حکومت افغانستان از این گفتگوها آگاهی داشته است. به گفتۀ آقای قاسمی ایران تلاش خواهد کرد تا حکومت افغانستان را برای تسهیل گفتگوهای صلح "بین الافغانی" کمک کند.

گروه طالبان تا حالا در این باره چیزی نگفته اند و نیز حکومت افغانستان تاکنون واکنشی نشان نداده است.

این دومین دیدار مقامات ایرانی با نمایندگان گروه طالبان در باره صلح افغانستان است.

پیش از این نیز مقامات ایرانی از دیدار شان با نمایندگان طالبان خبر داده اند.

هفته گذشته، علی شمخانی، منشی شورای امنیت ملی ایران به کابل سفر کرده و با ارشدترین مقام های افغان دیدار و گفتگو کرد.

آقای شمخانی گفته بود "دولت افغانستان از ارتباطات و گفتگوهایی که با طالبان انجام شده، آگاهی یافته است. این روند، هم‌چنان ادامه خواهد یافت".

مقامات ایران در گذشته نیز از ارتباطات شان با طالبان حرف زده بودند، ولی این دومین بار است که این کشور، گفتگو و دیدار با نمایندگان این گروه را رسمأ تایید می‌کند.

ایران که از مخالفان جدی حضور امریکا در افغانستان است، بارها به همکاری و تجهیز گروه طالبان متهم شده؛ اتهامی که مقامات ایران تکذیب کرده اند.

این گفتگوها میان نمایندگان طالبان و مقامات ایرانی در حالی انجام می شود که قرار است عربستان سعودی میزبان دور چهارم گفتگوهای صلح افغانستان باشد.

در نشست سعودی، قرار است نمایندگان امریکا، پاکستان، امارات متحده عربی، طالبان و عربستان سعودی حضور خواهند داشت و قرار است هیأتی از حکومت افغانستان نیز در آن اشتراک کند.

XS
SM
MD
LG