لینک های دسترسی

Breaking News

دولت‌های اروپایی از 'تنها ماندن' در افغانستان نگران اند


سرباز ناتو در افغانستان
سرباز ناتو در افغانستان

دولت‌های اروپایی از امریکا خواسته اند که هر گونه برنامه برای کاهش نظامیان خود در افغانستان را در هماهنگی با آن‌ها انجام دهد.

این تقاضا در پی افزایش نگرانی اروپا از رفتارهای دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا مطرح می‌شود که اخیرا خروج ناگهانی سربازان خود از سوریه را اعلام کرد.

اعضای ناتو نگران هستند که احتمال پایان حضور نظامی امریکا در افغانستان، شک و تردیدهای بیشتری را در مورد ناتو، به عنوان یک ائتلاف بین‌المللی بi وجود بیاورد.

انگلا مرکل، نخست وزیر آلمان گفته است که قناعت دادن مردم آلمان برای این‌که فرستادن نیروی نظامی به افغانستان در راستای دفاع از امنیت آلمانی‌ها است، نیازمند کار زیادی بود.

ولی خانم مرکل می‌گوید "نمی‌خواهم روزی متوجه شوم که ما به تنهایی در آن‌جا (افغانستان) باقی مانده ایم و ناگزیریم بیرون شویم، چون توانایی‌های ما (ناتو و امریکا) بسیار مرتبط به هم است."

آلمان با ۱۳۰۰ سرباز در افغانستان، هم‌اکنون پس از امریکا، دومین کشور با بیشترین نیروی نظامی در این کشور است.

رئیس جمهور ترمپ بارها از این انتقاد کرده که فشار بیشتر ماموریت‌های بین‌المللی ناتو روی شانه‌های امریکا افتاده و اعضای ناتو سهم کم‌تری را برعهده گرفته اند.

با این حال، وزیر دفاع آلمان می‌گوید که اگرچه اعضای ناتو باید روی مسایل دفاعی و امنیتی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام بدهند، اما تاکید کرده است که امریکا نباید حضور ۱۸ سالۀ ناتو را در کنار خود در افغانستان، نادیده بگیرد.

امریکا ظرف ماه‌های اخیر سرگرم گفتگو با نمایندگان طالبان بوده است تا راهی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان جستجو شود.

مقامات امریکایی گفته اند که کاهش نیرو و یا خروج نظامی از افغانستان، بسته به پیشرفت در مذاکرات با طالبان است و این‌که اطمینان حاصل شود که افغانستان بار دیگر به پناهگاه امنی برای تروریزم بدل نمی‌شود.

پتریک شاناهن، سرپرست وزارت دفاع امریکا اخیرا تاکید کرد که هر گونه خروج نظامی از افغانستان، به تنهایی از جانب امریکا نه، بلکه در هماهنگی با قدرت‌های اروپایی اتخاذ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG