لینک های دسترسی

Breaking News

ابتکار یک خانواده امریکایی برای کمک به اسکی‌بازان در بامیان


یک خانوادۀ امریکایی با استفاده از موترسایکل، ریسمان و یک کراچی، در دامنۀ سلسله کوه‌های بابا در بامیان، برای ورزشکاران اسکی وسیلۀ بالابر ساخته اند که با استفاده از آن می‌توانند به راحتی از کوه‌های پوشیده از برف بالا بروند.

این بالابر ابتدایی که شور و هیجان زیادی را برای اسکی بازان افغان بوجود آورده، نخستین بالابر اسكى بازان در سطح کشور است.

پیش از این، ورزشکاران افغان وسیله‌ای برای بالا رفتن از کوه‌های برفی نداشتند و مجبور بودند زمان طولانی را پیاده از تپه‌ها بالا شوند.

مکس، شهروند امریکایی که با خانواده‌اش این بالابر را ساخته، می‌گوید که امیدوار است این ابتکار، بازی اسکی در أفغانستان را متحول کند.

او می‌گوید "اسکی بازان در افغانستان لفت نداشتند. قبلأ ما یک لفت کوچک تری ساخته بودیم اما این‌بار بزرگترش را ساختیم که این می‌تواند اسکی را در افغانستان متحول سازد و اسکی بازان می‌توانند با تمرین کردن در سطح بین‌المللی آمادگی بگیرند".

ساختن این بالابر ابتدایی، حدود ۱۰ هزار افغانی هزینه برداشته است. اما تهیه معیاری این وسیله، هزینۀ زیادی نیاز دارد که در حال حاضر به دلیل کمبود انرژی برق در بامیان، امکان ساخت آن وجود ندارد.

با آن‌که اسکی در سال‌های اخیر در بامیان رشد کرده است اما نبود امکانات از چالش‌های عمدۀ ورزشکاران اسکی محسوب می‌شود.

قرار است تا کمتر از ده روز دیگر بزرگترین مسابقۀ اسکی سالانه در ولایت بامیان با حضور ده‌ها ورزشکار خارجی برگزار شود.

اسکی بازان بامیان صاحب نخستین بالابر يا لفت اسکی شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:31 0:00

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG