لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: برخورد چین با اقلیت‌های مسلمان 'وحشتناک' است


کمره‌های امنیتی بر فراز دیوارهای محلاتی که مقامات چین آن را "مراکز آموزشی" توصیف می‌کنند
کمره‌های امنیتی بر فراز دیوارهای محلاتی که مقامات چین آن را "مراکز آموزشی" توصیف می‌کنند

امریکا گزارش‌ها راجع به نگهداری حدود یک میلیون مسلمان در اردوگاه‌های کار اجباری در چین را "وحشتناک" توصیف کرده و خواهان آغاز تحقیقات مستقل در این مورد شده است.

سام براون‌بک، سفیر ایالات متحدۀ امریکا برای آزادی مذهب، در گفتگویی با خبرنگاران، خواهان آزادی این افراد شد.

او گفت که چین برای جواب‌دهی به نگرانی‌های امریکا و سایر کشورها در مورد بازداشت مسلمانان اویغور، قزاق و افراد مربوط به سایر گروه‌های اقلیت مسلمان، هیچ کاری نکرده است.

آقای براون‎‌بک گفت "ما به وضاحت گفته ایم که آنچه در شین جیانگ اتفاق می‌افتد، وحشتناک است."

چین پیش از این به سخنان قبلی آقای براون‌بک که از پالیسی‌های این کشور در برابر اقلیت‌های مذهبی انتقاد کرده بود، واکنش تندی نشان داد.

مقامات چین که در گذشته موجودیت اردوگاههای کار اجباری در شین ژیانگ را تکذیب کرده بودند، حالا می‌گویند که این محلات، صرفا مراکز آموزشی استند که با هدف مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه ایجاد شده اند.

شهرت ذاکر، والی شین‌ژیانگ چین گفته است که "مراکز آموزش‌های حرفه‌ای" یا به گفتۀ ایالات متحده اردوگاه‌های کار اجباری، تدریجا زمانی بسته خواهند شد که "جامعه به آن نیاز نداشته باشد".

آقای ذاکر آمار کسانی را که به گفتۀ وی "در این مراکز آموزش می‌بینند" ارایه نکرد، اما گفت که شمار آنان به مراتب کمتر از یک میلیون نفر است. او تایید کرد که انجام فعالیت‌های مذهبی در این اردوگاه‌ها ممنوع است.

آنگونه که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، این اردوگاه‌ها ظرف دو سال اخیر با سرعت زیادی در حال گسترش بوده است.

امریکا، چین را در فهرست کشورهایی با بدترین موارد نقض آزادی مذهبی قرار داده و آقای براون‌بک هشدار داده است که اگر "اقدامات اصلاحی" از سوی چین روی دست گرفته نشود، امریکا احتمال وضع تحریمات در برابر چین را بررسی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG