لینک های دسترسی

Breaking News

توبرکلوز سالانه جان نه هزار افغان را می‌گیرد


وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرد که سالانه ۹هزار افغان متبلا به توبرکلوز در افغانستان می‌میرند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۴میلادی، حدود ۲۳هزار نفر بود.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان روز یک‌ شنبه ( ۱۱حمل) در مراسم گرامی داشت از روز مبارزه با مرض توبرکلوز گفت که تنها در سال ۱۳۹۷خورشیدی، ۴۸هزار واقعه امراز توبرکلوز به ثبت رسیده است.

آقای فیروز افزود: " در سال ۲۰۰۴میلادی، تعدای از هموطن‌های ما که در اثر توبرکلوز جان می‌دادند، حدود ۲۳هزار تن بود؛ اما امسال این شمار به نه‌هزار کاهش یافته است، یعنی در این سال، ۵۰ درصد کاهش مرگ و میر را نشان می‌دهد."

به گفته آقای فیروز، به دلیل عدم دسترسی کارمندان صحی و عدم مراجعه مردم به کلینک‌ها، هم اکنون ۲۰درصد از واقعه‌های مرض توبرکلوز در افغانستان ثبت نمی‌شود.

او همچنان افزود‌: "مراکز تشخیص و درمان مرض توبرکلوز در سال گذشته توسط دولت افغانستان بیشتر شده است و تنها در سال گذشته ۲هزار و۶۲۷ مرکز صحی برای تداوی امراضتوبرکلوز ایجاد شده است".

ثبت و تداوی ۴۸هزار افغان مبتلا به بیماری توبرکلوز در سال گذشته در افغانستان، نگرانی‌های را به وجود آورده است.

سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت که اگر مبتلایان توبرکلوز در افغانستان به گونه درست و به موقع تداوی نشوند، این مرض بیشتر از " جنگ و تروریزم " در افغانستان قربانی خواهد گرفت.

سازمان جهانی صحت در روز جهانی توبرکلوز اعلام کرد که هنوز هم بخشی از شهروندان افغانستان از چگونگی سرایت بیماری توبرکلوز آگاهی ندارند.

سازمان جهانی صحت تأکید کرده است که "۴۰ در صد مردم ده نشین و ۳۴ در صد مردم شهرنشین افغانستان نمی‌دانند که توبرکلوز از طریق سرفه سرایت می‌کند".

۲۴ مارچ، مصادف است با روز جهانی مبارزه با مرض توبرکلوز، بیماریی که ملل متحد آن را هنوز در سراسر جهان یک بیماری کشنده می‌داند و سالانه از این روز در سراسر جهان گرامی داشت می‌شود.

XS
SM
MD
LG