لینک های دسترسی

Breaking News

یک سوم کودکان افغان در برابر امراض معافیت ندارند - یونیسف


دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF) روز چهارشنبه اعلام کرده است که به صورت تخمینی، ۱۶۰ تا ۲۰۰هزار کودک افغان در جریان سال گذشته هیچ واکسینی دریافت نکرده اند.

بر بنیاد اعلامیه‌ای یونیسف، این مسأله نه تنها زندگی کودکانی که واکسین نشده اند؛ بلکه آن شمار اطفالی را که در نزدیکی آنان هستند، نیز تهدید می‌کند.

یونیسف گفته است: " یک طفل از سه طفل افغانستان هنوز غیرمصؤون است، در حالی که احتمال زیادی وجود دارد که بیجاشدگان و کسانی که در مناطق دوردست سکونت دارند، به واکسین دسترسی پیدا نکنند، ناامنی نیز در بعضی مناطق کشور دسترسی کارکنان صحی را به اطفال و (دسترسی) خانواده‌ها را به کلینیک‌های صحی محدود می‌سازد".

همچنان، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان، گفته است که باید تلاش‌ها برای واکسین تمام کودکان افغان سرعت یابد تا کودکان کمتر از پنج سال در مقابل امراض کشنده چون، سرخکان، پولیو و سینه بغل وقایه شوند.

این اظهارات در هفتۀ جهانی مصؤونیت (۲۴ تا ۳۰ آپریل) بیان شده است تا شهروندان افغان در مورد اهمیت واکسین و اقدامات لازم در این راستا آگاهی یابند.

به نقل از یونیسف، شعار هفتۀ جهانی مصؤونیت در ۲۰۱۸ میلادی "محافظت با هم، واکسین کار می‌دهد" انتخاب شده است.

این در حالی است که در چهار ماه نخست سال روان میلادی، هفته واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است.

در همین حال، ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان گفته است که پیشرفت‌هایی را در بخش مصؤونیت صورت گرفته و واکسین‌های جدید نیز معرفی شده اند.

اما آقای پیپرکورن، افزوده است: "افغانستان هنوز از تقسیم اوقات اهداف کاری محو امراض پولیو، سینه بغل، سرخکان و تیتانوس مادران و نوزادان خیلی عقب است. ما باید تلاش‌های خود را برای رسیدن به اهداف پلان عمل جهانی برای واکسین تا سال ۲۰۲۰ میلادی، بیشتر هماهنگ سازیم".

ستیفانو ساوی، معاون یونیسف در افغانستان گفته است که کودکان افغان همانند سایر کودکان حق دارند که رشد و پیشرفت شان بهترین آغاز دوران زندگی را داشته باشند.

او تأکید کرده است "همه ما باید تعهد بسپاریم که همه اطفال نیازمند به واکسین‌های محافظ زندگی را واکسین کنیم".

به گفتۀ وی، نخست باید کودکان آسیب‌دیدۀ متأثر از منازعات جاری و مناطق دوردست رسیدگی صورت گیرد.

بر اساس آمار یونیسف، در سال ۲۰۱۷ میلادی، یک میلیون و ۲۵۰هزار کودک کمتر از یک سال، در مقابل امراض سرخکان، پولیو، سیاه سرفه، تیتانوس، دیفتری، سینه بغل، مننژیت، و توبرکلوز واکسین شده اند و در همین مدت، ۹۰۰هزار مادران حامله و کودکان کمتر از پنج سال، دواهای مراقبت‌های قبل از ولادت، مراقبت از نوزادن، سینه بغل، اسهال و مننژیت را به دست آورده اند.

یونیسف در نظر دارد که از ماه جولای تا سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی، ۱۴ میلیون کودک ده ماهه تا پنج ساله افغان را تحت پوش کمپاین سراسری مصؤونیت بخشی، قرار دهد.

XS
SM
MD
LG