لینک های دسترسی

Breaking News

هیات سازمان ملل متحد خواستار قطع رابطه با اردوی میانمار شد


یک هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد، در تلاش برای پاسخ‌گو قرار دادن اردوی میانمار در برابر اتهامات گسترده نقض حقوق بشر، از کشورهای جهان تقاضا کرده که تمام روابط خود را با اردوی میانمار قطع کنند.

این هیات با نشر اعلامیه‌ای روز سه شنبه گفت که هیچ پیشرفتی در زمینه حل بحرانی که اقلیت عمدتا مسلمان روهینگیایی در میانمار با آن روبرو هستند، صورت نگرفته است.

در این اعلامیه آمده است: "به دلیل شدت خشونت‌هایی که در گذشته صورت گرفته و هنوز هم ادامه دارد، باید به روابط سیاسی، اقتصادی و مالی که با اردوی میانمار وجود دارد، توجه شود – تا دیده شود که چه کسانی باید هدف قرار بگیرند تا بتوانیم از تمویل آن به عنوان وسیله‌ای برای اعمال فشار و کاهش خشونت‌ها استفاده کنیم."

این هیات گزارش کرده که شواهدی بدست آورده است که نشان می‌دهد اردوی میانمیار در برابر گروه‌های اقلیت ساکن در این کشور از "قساوت" کار گرفته است. این هیات هم‌چنین اردوی میانمار را به نقض حقوق بشر متهم کرده است.

میانمار این اتهامات را تکذیب کرده و گفته است که نیروهای امنیتی این کشور هیچ غیرنظامی را هدف قرار نداده و تنها در برابر حملات شورشیان روهینگیایی واکنش نشان داده اند.

مقامات سازمان ملل متحد در گذشته رفتار نظامیان میانمار با اقلیت‌های ساکن در این کشور را با اعمالی چون "پاکسازی قومی" و "نسل‌کشی" هم‌سان پنداشته اند.

امریکا تحریماتی را بر نیروهای امنیتی میانمار وضع کرده و بریتانیا نیز بخشی از حمایت‌های خود را از این کشور قطع کرده است.

با این حال، سازمان ملل متحد خواستار اقدامات جدی‌تر حکومت‌ها برای پاسخ‌گو قرار دادن اردوی میانمار است.

هیچ یک از کشورهای عمدۀ غربی به شکل مستقیم به اردوی میانمار کمک فراهم نمی‌کند؛ اما اردوی میانمار در شرکت‌هایی در چندین بخش غیرنظامی سهام دارد، و در مواردی، کشورهای غربی با این شرکت‌ها داد و ستد تجارتی دارند.

XS
SM
MD
LG