لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا خواستار حسابدهی ناقضان حقوق بشر در میانمار شد


شماری از مسلمانان روهینگیایی در بنگله دیش در اولین سالروز آغاز خشونت های نظامیان میانمار، دست به اعتراض زدند
شماری از مسلمانان روهینگیایی در بنگله دیش در اولین سالروز آغاز خشونت های نظامیان میانمار، دست به اعتراض زدند

کمیسیون اروپایی روز دوشنبه در واکنش به برخورد نظامیان میانمار با مسلمانان روهینگیایی گفت "کسانیکه مسوول تخطی جدی و سیستماتیک حقوق بشر اند، باید حسابده شوند."

یک سخنگوی اتحادیۀ اروپایی گفته است که قرار است نمایندگان این اتحادیه در هفتۀ جاری با نویسندگان گزارش ملل متحد در مورد برخورد نظامیان میانماری در مقابل مسلمانان روهینگیایی، در بروکسل، پایتخت بلجیم، ملاقات کنند.

ملل متحد گزارش داده است که نظامیان میانمار "قصد نسل کشی" مسلمانان روهنیگیایی را داشته اند.

اظهارات اتحادیۀ اروپا در حالی مطرح شده است که هنوز هم بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل خشونت های نظامیان میانمار از منطقۀ راخین آن کشور فرار کرده و به کمپ های مهاجرین بنگله دیش، سرازیر شده اند.

مقامات میانمار گزارش های تخطی از حقوق بشر در مقابل مسلمانان روهینگیایی را تکذیب کرده و ادعا کرده اند که آنان تندروان روهینگیایی را در آن کشور سرکوب کرده اند.

اما سخنگوی اتحادیه اروپایی ضمن به موقع خواندن گزارش ملل متحد گفته است که وضعیت مسلمانان روهینگیایی هنوز هم "بی نهایت جدی" است.

در گزارش ملل متحد آمده است که فرمانده ارشد نظامی میانمار و پنج جنرال آن کشور به خاطر طرح و سازماندهی "شدید ترین جرایم" که علیه مسلمانان روهینگیایی مرتکب شده اند، باید مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار بگیرند.

دو روز قبل، وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز گفت که کشورش همه کسانی را که مسوول "پاکسازی شنیع قومی" در میانمار استند، حسابده خواهد کرد.

مایک پمپیو در یک پیام تویتر به مناسبت یک سالگی خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار نوشته است که "یکسال قبل، پس از حملات مرگبار تندروان، پاسخ قوای [میانمار به این حملات] پاکسازی قومی روهینگیایی ها بود."

آقای پمپیو همچنین گفته است که "ایالات متحده همه کسانی را [که در پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیایی دخیل اند] حسابده خواهد ساخت. نظامیان [میانماری] باید به حقوق بشر احترام قایل شوند و بگذارند که دموکراسی در برما موفق شود."

نظامیان از ۵۰ سال به این سو—یعنی پس از کودتای ۱۹۶۲، در میانمار حکمرانی می کنند و در حال حاضر بر اساس قانون اساسی که در سال ۲۰۰۸ میلادی در آن کشور به وجود آمد، از قدرت قابل ملاحظه برخوردار اند.

با وجود انتقاد های شدید جامعۀ بین المللی به شمول ایالات متحده، حکومت میانمار که رهبری آنرا آن سان سوچی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل بر عهده دارد، اتهام خشونت علیه مسلمانان روهینگیایی را تکذیب کرده است. حکومت میانمار ادعا کرده است که قوای امنیتی آن کشور به گونۀ قانونی تندروان مسلمان را در منطقۀ راخین سرکوب کرده است.

XS
SM
MD
LG