لینک های دسترسی

Breaking News

شش جنرال میانمار به قتل عام مسلمانان روهینگیایی متهم شد


یک تیم تحقیقاتی ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که شش جنرال نظامی میانمار به شمول فرمانده ارشد نظامی آن کشور باید به خاطر "قتل عام" مسلمان روهینگیایی مورد پیگرد قرار بگیرند.

در نتیجۀ خشونت نظامیان میانماری در یک سال گذشته، بیش از ۷۰۰ هزار اقلیت مسلمان روهینگیایی مجبور شدند تا از منطقۀ راخین میانمار فرار کرده و در کمپ مهاجرین بنگله دیش مسکن گزین شوند.

نظامیان در میانمار از قدرت قابل ملاحظه ای برخوردار اند و در هر سه قوۀ دولت آن کشور به شمول قوۀ اجرائیه، قضایه و مقننه حضور فعال و گسترده دارند. هم اکنون ۲۵ درصد اعضای پارلمان میانمار نظامیان اند و از طریق نفوذ در پارلمان، نظامیان از حق ویتو و پیشنهاد تغییر و یا تعدیل در قانون اساسی آن کشور برخوردار اند.

در گزارش تحقیقی ملل متحد آمده است که جنرال مین آنگ هالین، فرمانده ارشد نظامی میانمار، قدرتمندترین نظامی در آن کشور است و اکثر خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیایی به دستور وی صورت گرفته است.

پیشنهاد ملل متحد مبنی بر پیگرد قانونی شش نظامی میانمار یک ماه پس از آن صورت گرفته است که رسانۀ اجتماعی فیسبوک ماه گذشته دو حساب رسمی جنرال مین آنگ هالین و ۱۹ نظامی دیگر را مسدود کرد تا "از شعله ور ساختن تنش های مذهبی و قومی" که آنان از طریق فیسبوک انجام می دادند، جلوگیری کند.

در گزارش ملل متحد آمده است که نظامیان میانماری، زنان و دختران مسلمان روهینگیایی را نیز مورد تجاوز جنسی قرار داده اند.

حکومت میانمار به تاریخ هشتم سنبله ۱۳۹۷ خورشیدی پس از آن یافته های تحقیقات ملل متحد در مورد اتهامات قتل عام روهینگیایی ها توسط اردوی آن کشور را رد کرد که ایالات متحده و سایر کشور ها خواستند تا مقام های اردوی آن کشور به عدالت کشانده شوند.

اداره دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، نیز تعزیراتی را بر برخی از فرماندهان اردوی میانمار وضع کرده است، اما فعالان حقوق بشر می گویند که اقدام امریکا برای پاسخگو ساختن نظامیان آن کشور، بسنده نیست.

XS
SM
MD
LG