لینک های دسترسی

Breaking News

نهایی شدن هیات مذاکره‌کنندۀ کابل و احتمال توافق امریکا با طالبان


هیات مذاکره‌کنندۀ طالبان (عکس از آرشیف)
هیات مذاکره‌کنندۀ طالبان (عکس از آرشیف)

همزمان با آغاز دور جدید سفر زلمی خلیلزاد به دوحه، حکومت افغانستان اعلام کرده که ترکیب هیات مذاکره‌کنندۀ حکومت با طالبان نهایی شده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح منتشر شده، آمده است که در ترکیب این هیات ۱۵ نفره "تنوع سیاسی، اجتماعی و قومی در نظر گرفته شده تا بتواند از سوی جمهوری اسلامی، با در نظر داشت ارزش‌ها و دستاوردهای مردم افغانستان مذاکره کند."

اخیرا حکومت افغانستان اعلام کرد که قرار است مذاکرات مستقیم با نمایندگان طالبان "ظرف دو هفته" آغاز شود. با این حال، گروه طالبان گفته که با این هیات به عنوان "نمایندگان حکومت افغانستان" دیدار نخواهند کرد.

هم‌زمان با این، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان از تشکیل این هیات استقبال کرده و تاکید کرده است که روی "اقدامات بعدی" نیز با دولت افغانستان به توافق رسیده اند.

آقای خلیلزاد که آغاز سفر جدید خود به دوحه برای گفتگو با طالبان را در صفحه تویتر خود اعلام کرده، گفته است که اگر همه‌چیز براساس برنامه به پیش برود، توافق با طالبان نهایی خواهد شد.

او نوشته است: "اگر در دوحه، طالبان سهم خود را ایفا کنند، ما هم سهم خود را ایفا کرده و توافقنامه‌ای را که تا حالا رویش کار می‌کردیم، نهایی خواهیم کرد."

واکنش طالبان

طالبان می‌گویند که امیدوار اند در جریان ملاقاتی که قرار است در اواخر هفتۀ جاری در قطر صورت گیرد، برای ختم جنگ ۱۸ ساله با ایالات متحده به توافق برسند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت که مذاکره کنندگان طالبان سهم خویش را ایفا کرده اند و اکنون تصمیم به دست امریکا است که آیا می‌خواهند گام بعدی را بردارند و روند مذاکرات را تکمیل کنند یا نه.

شاهین گفته است که ممکن چین، روسیه، ملل متحد، پاکستان و ایران منحیث تضمین کنندگان بین المللی، شاهد امضای توافقنامه میان طالبان و ایالات متحده باشند.

این در حالی است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز دوشنبه ۲۹ جولای (۷ اسد) در واشنگتن گفت که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده می‌خواهد روند خروج نیروها از افغانستان را پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آغاز کند.

آقای پمپیو در پاسخ به سوالی در مورد خروج نیروها تا ماه نومبر سال آینده از افغانستان گفت: "از رییس جمهور چنین هدایت دریافت کرده ام."

XS
SM
MD
LG