لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان از راه چابهار، ۲۰ تن انگور به هند صادر کرد


وزارت صنعت و تجارت افغانستان برای نخستین بار ۲۰ تن انگور تازه را از طریق بندر چابهار به هند صادر کرده است.

سمیر رسا، سخنگوی وزارت صعنت و تجارت افغانستان به صدای امریکا گفت که در هفت ماه گذشته، ۷۰۰ تن کالای تجارتی افغانستان از مسیر چابهار به هند صادر شده است. رقم این صادرات در سه هفته گذشته، سه تُن اعلام شده است.

کالای صادر شده شامل حبوبات، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و میوه خشک افغانستان است؛ اما مقامات می‌گویند که صادرات میوه تازه به هند، از برنامه‌های پرچالش بوده است.

آقای رسا گفت: "صادرات میوه تازه را شروع کردیم که یک بار بیبینیم در مسیر راه با کدام مشکل روبرو نشود به دلیل این که اگر سر میوه تازه وقت زیاد بگذرد، خراب می‌شود. اما به گونه موفقانه در جریان یک هفته صادر کردیم از افغانستان توسط چابهار به ممبی هنددوستان رسید."

آقای رسا گفت که به زودی انار قندهار و سیب میدان وردک نیز از مسیر چابهار به هند صادر خواهد شد.

جان آقا نوید، سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به صدای امریکا گفت که افزایش تجارت از مسیر چابهار، زمینه رقابت‌های منطقه‌ای را فراهم خواهد کرد و پاکستان نیز تلاش خواهد کرد تا مسیر خود را به روی تاجران افغان نبندد.

آقای نوید افزود که خوشبینی‌های زیادی برای افزایش تجارت از مسیر چابهار و ایجاد سهولت‌ها در این بندر وجود دارد.

او گفت: "هندی‌ها علاقه دارند که به این مسیر، چون پاکستان گاه گاهی نسبت به تنش‌های سیاسی که میان دو کشور وجود دارد در مسیر تبادلات مشکلات ایجاد می‌کند و همچنان ایران که قبلأ این بندرشان آنقدر مورد استفاده قرار نداشت و حالا به یک بندر قابل استفاده تبدیل می‌شود و افغان‌ها هم ناگزیر استند که اگر در دیگر راه‌ها برای شان مشکلات باشد، این مسیر کوتاه‌تر است و نه تنها به هندوستان اگر زمینه‌های بیشتر را مساعد کنند می‌توانند به بنادر آب‌های بین‌المللی یا دیگر کشورها دسترسی پیدا کنند و اموال خود را انتقال دهند."

به گفته آقای نوید، هزینه صادرات از طریق بندر چابهار ارزان‌تر است.

قیس محمدی، آگاه مسایل اقتصادی به صدای امریکا گفت که با گسترش بندر چابهار افغانستان می‌تواند به کشورهای عربی نیز صادرات داشته باشد.

آقای محمدی، افزایش راه‌های تجارتی را برای افزایش صادرات افغانستان مهم خواند.

بندر چابهار ده ماه قبل توسط رییس جمهور غنی پس از رسیدن نخستین محموله گندم هندی به افغانستان از این مسیر افتتاح شد.

افغانستان برای نخستین بار در پنجم ماه حوت سال گذشته، چهار ماه پس از افتتاح بندر چابهار، به هند کالای‌های تجارتی‌اش را صادر کرد.

افغانستان تلاش می‌کند صادرات این کشور افزایش یابد؛ چون به باور مقام‌های این کشور، نبود توازن میان صادرات و واردات نگران کننده است و تحلیلگران، این مساله را عامل کاهش ارزش پول افغانی و فقر در این کشور می‌دانند.

در حالی که افغانستان از طریق بندر چابهار صادرات کالاهای تجارتی خود را آغاز کرده است؛ پاکستان نیز گذرگاه تورخم را برای یک هفته به صورت شبانه روز، به روی ترانزیت کالاهای تجارتی باز کرده است.

XS
SM
MD
LG