لینک های دسترسی

Breaking News

نشست افغانستان، پاکستان و چین در اسلام‌آباد برگزار شد


بیرق‌های افغانستان، پاکستان و چین
بیرق‌های افغانستان، پاکستان و چین

سومین نشست وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و چین در اسلام آباد برگزار شده است.

حکومت افغانستان می‌گوید که در این نشست روی مبارزه با تروریزم تاکید خواهد کرد و از پاکستان تقاضا خواهد کرد تا در این راستا اقدامات عملی انجام دهد.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که این کشور با پاکستان را در زمینۀ عملی شدن برنامه عمل ملی آن کشور در راستای مبارزه با گروه‌های تروریستی پاکستانی همکاری کرده است و انتظار این است که پاکستان نیز در مقابل با جانب افغانستان همکاری کند.

آقای احمدی گفت: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان، پاکستان را بخاطر از میان برداشتن تحریک طالبان پاکستانی و جماعت الاحرار همکاری همه جانبه نموده. این بار نوبت پاکستان است که افغانستان را در مبارزه با تروریزم کمک و همکاری کند."

نشست سه جانبه قبلی میان افغانستان، پاکستان و چین در کابل برگزار شده بود و در آن یک یادداشت مشترک از سوی سه کشور امضا شد.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که تازه‌ترین نشست سه کشور، فرصتی را برای شرح تلاش‌های مشترک در راستای همکاری‌های سیاسی و تسهیل روند صلح افغانستان فراهم می‌کند.

در خبرنامه وزارت خارجه پاکستان آمده است: "آجندای این گفتگو روی روابط سیاسی و پروسه صلح، همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریزم و همکاری‌های توسعه‌ای و اتصال تمرکز دارد."

با این حال، شماری از کارشناسان در افغانستان باور دارند که برگزاری این نشست، تاثیر چندانی روی روابط دو کشور نخواهد گذاشت.

علی امیری، استاد علوم سیاسی به صدای امریکا گفت که برای افغانستان فقط اشتراک در این گونه نشست‌ها برای نشان دادن حضورش مهم است.

آقای امیری می‌گوید: "برای افغانستان فقط نفس حضورش به معنی این است که گویا در مناسبات منطقه‌ای فعال است و این جلسه را برگزار می‌کند؛ ولی چون افغانستان هیچ ابتکاری ندارد، ابتکار جدید سیاسی که دولت پاکستان را تشویق کند یا برای آنها حرفی تازه باشد، به این خاطر وضعیت تغییر نمی‌کند و هیچ تغییری احتمالا در وضعیت نمی‌آید."

قرار است دور بعدی این نشست در چین برگزار شود.

XS
SM
MD
LG