لینک های دسترسی

Breaking News

چین خواستار ایفای نقش 'بی‌طرفانه' در روند صلح افغانستان است


وانگ یی، وزیرخارجه چین گفته است که افغان‌ها "هرگز مانند امروز" به صلح نزدیک نبوده اند؛ هرچند اطمینانی در این زمینه وجود ندارد.

آقای یی، روز دوشنبه (۳۰ ثور) گفت "بعد از سال‌ها جنگ و آشفتگی در افغانستان، آمدن صلح در آن کشور ممکن شده است".

این مقام چینی تاکید کرد که کشورش "هیچ‌گاه" در امور داخلی افغانستان مداخله نکرده است؛ اما افزود که آنان مایل اند در روند صلح و بازسازی افغانستان، نقش سازنده داشته باشند.

وزیر خارجه چین پس از دیدار با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در یک کنفرانس خبری گفت که همسایه‌های افغانستان، چین و تاجیکستان، هماهنگی کردند که چگونه روند مصالحه و بازسازی در افغانستان را تقویت کنند.

او همچنان ابراز امیدواری کرد که "مذاکرات میان ایالات متحده و طالبان، سبب یک توافقی شود که برای این پروسه، مفید باشد" و دیگر میکانیزم‌های چند جانبه در مورد افغانستان نیز بتواند نقش مثبت در این روند داشته باشد".

آقای یی از تمام جریان‌ها و گروه‌ها در افغانستان خواست که از طریق گفتگو به "اجماع گسترده سیاسی" برسند و روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها را تسهیل کنند.

این در حالیست که نماینده ویژه وزارت خارجه چین در امور افغانستان، هفته گذشته نیز با معاون وزارت خارجه ایران در مورد روند صلح افغانستان، گفتگو کرده بود.

XS
SM
MD
LG