لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: فساد اداری سبب تقویت صفوف طالبان شده است


آقای ساپکو خواهان نظارت جدی بر مصرف پول‌های کمکی به افغانستان شد
آقای ساپکو خواهان نظارت جدی بر مصرف پول‌های کمکی به افغانستان شد

جان ساپکو، سرمفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید فساد اداری در افغانستان به "بهترین" وسیله برای سربازگیری طالبان مبدل شده است.

آقای ساپکو روز چهارشنبه (۲۰ نومبر – ۲۹ عقرب) در نهاد پژوهشی "ویلسن سنتر" در واشنگتن، از حکومت ایالات متحده امریکا و متحدین این کشور خواست تا مبارزه با فساد در افغانستان را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

او گفت: "یکی از بهترین راه‌های طالبان برای سربازگیری این است که به مردم محل بگویند که مقام‌های فاسد حکومتی را ببینید؛ شما نمی‌توانید به حکومت مرکزی (افغانستان)، به قضات و به پولیس اعتماد کنید."

با آن‌هم، آقای ساپکو از کارکرد حکومت فعلی افغانستان در مبارزه با فساد ستایش کرد.

او گفت که هرچند انتقاد از حکومت کنونی افغانستان در زمینۀ کاستی‌ها در مبارزه با فساد اداری "منصفانه" است، اما حکومت کنونی افغانستان در مقایسه با حکومت پیشین به رهبری حامد کرزی، در مبارزه با فساد "به مراتب بهتر" عمل کرده است.

او تاکید کرد که برای مبارزه با فساد، نظارت ایالات متحده امریکا و سایر کشورها از کمک‌ها به افغانستان مهم است و افزود که عدم نظارت از کمک‌ها، زمینه را برای "سرقت، تبانی و خلاف‌کاری" فراهم می‌کند.

آقای ساپکو گفت: "ما در نشست بعدی تمویل‌کنندگان، از حکومت ایالات متحده و متحدین خود می‌خواهیم تا مبارزه با فساد را (در افغانستان) به یک موضوع بزرگ، جدی و عمده مبدل کنند. تنها روی مقدار پولی که (به افغانستان) می‌دهید، تمرکز نکنید، بلکه روی اینکه چگونه از این پول حفاظت و نظارت ‌شود، تمرکز کنید."

او بخشی از مسوولیت گسترش فساد اداری در حکومت افغانستان را به دوش امریکا انداخت و افزود که حکومت ایالات متحده امریکا تا "همین اواخر" فساد را در افغانستان جدی نمی‌گرفت.

آقای ساپکو گفت که اگر حکومت امریکا می‌خواهد برنامه‌ها و پروژه‌های بازسازی در افغانستان موفقانه عملی شود، باید به افغان‌ها گوش داده و این برنامه‌ها و پروژه‌ها را در مشورت با مردم افغانستان طراحی کند.

XS
SM
MD
LG