لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: نگران انتقال اعضای داعش به افغانستان استیم


علی شمخانی، رییس شورای عالی امنیت ملی ایران در نشست امنیت منطقه‌ای تهران
علی شمخانی، رییس شورای عالی امنیت ملی ایران در نشست امنیت منطقه‌ای تهران

همزمان با برگزاری نشست گفتگوهای امنیت منطقه‌ای در تهران، یک مقام ارشد امنیتی ایران گفته است که "عناصر شکست خوردۀ" داعش، برای بر هم زدن امنیت افغانستان و کشورهای همسایه، در حال منتقل شدن از سوریه و عراق به افغانستان اند.

علی شمخانی، رییس شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) هنگام گشایش نشست امنیت منطقه‌ای تهران گفت: "غلبه بر این چالش‌های مهم امنیتی، وظیفۀ اصلی ما است."

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از آقای شمخانی گزارش کرده است: "یکی از دغدغه‌های امنیتی، انتقال عناصر شکست خوردۀ داعش از عراق و سوریه به افغانستان است تا از این سرزمین، برای طراحی، سازماندهی و اجرای اقدامات تروریستی خود در داخل افغانستان و همسایگان این کشور استفاده نمایند."

این دومین نشست امنیت منطقه‌ای ایران است که امسال با تمرکز روی موضوع افغانستان برگزار شده است.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در این نشست گفته است که کشورش در ماه‌های اخیر، "شکست سختی" به داعش داده است.

آقای محب گفته است: "ما، داعش و جنبش اسلامی ترکستان شرقی را سخت‌تر از هر زمانی در ولایات شمال شرقی (افغانستان) در هم کوبیده ایم. شماری از آن‌ها به پاکستان فرار کردند، شماری کشته شدند و شماری هم به طالبان پیوستند."

مشاور امنیت ملی افغانستان در این نشست اما خواستار تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با تروریزم و حمایت از نیروهای امنیتی کشورش شده است.

او گفته است: "نیروهای امنیتی افغانستان نه تنها برای امنیت و صلح پایدار در کشور، بلکه برای امنیت و ثبات منطقه می‌جنگند. حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان، می‌تواند تنها راه تضمین ثبات در افغانستان باشد؛ چیزی که به تامین امنیت و ثبات در منطقه منجر خواهد شد."

علاوه بر افغانستان و ایران، نمایندگان امنیت ملی کشورهای روسیه، چین، هند، تاجیکستان و ازبیکستان نیز در این نشست حضور دارند.

این نشست همزمان با از سرگیری تلاش‌های امریکا برای مصالحه در افغانستان برگزار می‌شود. زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان دور جدیدی از گفتگوها را با نمایندگان طالبان آغاز کرده است.

امریکا در گذشته، ایران را به حمایت از گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان، از جمله القاعده و طالبان متهم کرده؛ اتهامی که همواره از سوی ایران رد شده است.

وزارت دفاع ایالات متحده امریکا گفته است که ایران برای مقابله با نفوذ امریکا و غرب در افغانستان، به حمایت از گروه طالبان ادامه داده و به این گروه اسلحه، آموزش و منابع مالی فراهم می‌کند.

پنتاگون با نشر یک گزارش جدید گفته است که اگرچه گروه طالبان از رهنمودهای تهران به شکل کامل پیروی نمی‌کند، اما همکاری میان طالبان و ایران، در راستای مبارزه با "دشمن مشترک" شکل گرفته است.

وزارت خارجۀ امریکا در گزارش سالانه‌ در مورد دهشت افگنی در جهان، ایران را "بدترین کشور حامی تروریزم" در جهان عنوان کرده است.

براساس گزارش سال ۲۰۱۸ وزارت خارجۀ امریکا در مورد تروریزم، رژیم ایران سالانه در حدود یک میلیارد دالر را صرف حمایت از گروه های تروریستی می‌کند.

در این گزارش آمده است که ایران به گونه متداوم به شبکه حمایتی القاعده پناهگاه و اجازه فعالیت در آن کشور را داده است؛ گروهی که جنگجویان و پول را به ساحات پرمنازعۀ افغانستان و سوریه می‌فرستد.

XS
SM
MD
LG