لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: ایران به طالبان اسلحه، آموزش و منابع مالی فراهم می‌کند


جنگجویان طالبان (عکس از آرشیف)
جنگجویان طالبان (عکس از آرشیف)

وزارت دفاع ایالات متحده امریکا گفته است که ایران برای مقابله با نفوذ امریکا و غرب در افغانستان، به حمایت از گروه طالبان ادامه داده و به این گروه اسلحه، آموزش و منابع مالی فراهم می‌کند.

پنتاگون با نشر یک گزارش جدید گفته است که اگرچه گروه طالبان از رهنمودهای تهران به شکل کامل پیروی نمی‌کند، اما همکاری میان طالبان و ایران، در راستای مبارزه با "دشمن مشترک" شکل گرفته است.

در این گزارش آمده است که همکاری ایران با گروه‌هایی مانند حزب‌الله، از قوت بیشتری برخوردار است؛ ولی گروه طالبان نیز در راستای پیشبرد اهداف منطقه‌ای ایران فعالیت دارد.

براساس این گزارش، حمایت ایران از طالبان، علاوه بر مقابله با نفوذ امریکا و غرب در افغانستان، دو هدف دیگر نیز دارد: مبارزه با گروه داعش؛ و اعمال نفوذ در دولتی که پس از مصالحه در افغانستان به وجود خواهد آمد.

در گزارش آمده است: "تهران در پی بازگرداندن طالبان به قدرت نیست، اما می‌خواهد نفوذ خود را در این گروه حفظ کند تا در صورتی که طالبان در دولت آیندۀ افغانستان نقشی داشته باشند، بتواند از آن استفاده کند."

روابط ایران با گروه طالبان، از زمان ایجاد این گروه تا حالا تحولات زیادی داشته است. به دنبال به قدرت رسیدن طالبان در دهۀ ۹۰، ایران حکومت طالبان را به رسمیت نشناخت، اما گزارش وزارت دفاع امریکا می‌گوید که حداقل از سال ۲۰۰۷ تا حالا، ایران به شکل منظم از طالبان حمایت کرده است.

ایران تا حالا به این گزارش واکنشی نشان نداده، اما مقامات این کشور در گذشته همواره اتهام همکاری با گروه طالبان را رد کرده و آن را بخشی از "جنگ تبلیغاتی" امریکا در منطقه دانسته اند.

مقام‌های امریکایی و افغان همواره پاکستان را به آموزش، تمویل، تجهیز و تسلیح طالبان متهم کرده است، اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده است.

همچنین، مقام‌های امریکایی چندین بار گفته اند که روسیه، به ویژه پس از ظهور گروه داعش در افغانستان، به تمویل و تجهیز طالبان آغاز کرده اند، اما مسکو نیز این اتهامات مقام‌های امریکایی را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG