لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش خشونت طالبان یا آتش بس؛ اختلاف نظر مقام‌های افغان


اعلام آمادگی طالبان به "کاهش خشونت" واکنش متفاوت و مختلط مقام‌های ارشد حکومت و سیاستمداران افغان را در پی داشته است.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که کاهش خشونت جنبۀ عملی ندارد و آتش بس را طرح اساسی برای گفتگوهای صلح خوانده است، اما ریاست اجراییۀ حکومت وحدت ملی افغانستان گفته است که توافق طالبان به کاهش خشونت، زمینه را برای آغاز مذاکرات میان افغان‌ها فراهم می‌کند.

در تازه ترین واکنش به طرح طالبان مبنی بر کاهش خشونت، محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان به استقرار آتش بس حتا اگر موقتی هم باشد و آغاز مذاکرات بین الافغانی تاکید کرده است.

آقای اتمر با نشر خبرنامه‌ای از رهبران سیاسی افغانستان خواسته است تا با استفاده از "فرصت تاریخی" پیش آماده اختلافات شان را کنار گذاشته و با "حفظ نظام" را خط سرخ خود تعیین کرده و در زمینۀ صلح اجماع کنند.

در همین حال، وزارت دولت افغانستان در امور صلح گفته است که اجماع برای صلح وجود دارد، اما در زمینۀ میکانیزم رسیدن به صلح اختلاف نظرهایی وجود دارد.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی گفت: "اجماع ملی در مورد صلح وجود دارد...حتا در منطقه و جهان نیز همه کشورها در افغانستان صلح می‌خواهند، اما روی میکانیزم آن کار می‌کنیم که باید تمام جوانبی‌که در این روند دخیل هستند نظرات‌شان گرفته شود تا این یک پروسه موفق باشد".

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز از طرح "کاهش خشونت" استقبال کرده و گفته است که نباید تاکید بر آتش بس، روند صلح را زیر تاثیر قرار دهد.

در همین حال، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک پیام تویتر از دیدار زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور مصالحۀ افغانستان و اسکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان با نمایندگان طالبان خبر داده است.

نمایندگان امریکا و طالبان تا کنون در مورد پیشرفت‌های دور کنونی مذاکرات شان جزییاتی نداده اند، اما پیش از این گفته شده بود که توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان نهایی شده است و دو طرف برای امضای آن آمادگی می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG