لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: طرح کاهش خشونت به معنی فرار از صلح و فریب جامعه جهانی است


همزمان با تلاش‌های امریکا برای پایان خشونت‌‌ها و آغاز گفتگوهای صلح، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طرح کاهش خشونت و مانند آن، یک نوع فرار از صلح و فریب دادن مردم و جامعه جهانی است.

سرور دانش روز یکشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در محفل "رونمایی استراتیژی محافظت از مدافعان حقوق بشر" که از سوی سازمان عفو بین‌الملل برگزار شده بود، گفت که تا شروع "مذاکرات مستقیم بین‌الافغانی با محوریت حکومت افغانستان و آغاز آتش‌بس سرتاسری"، هیچ اعتمادی بین دو طرف و هیچ امیدی برای آینده به میان نخواهد آمد.

آقای دانش طرح کاهش خشونت را مبهم خواند و گفت: "ممکن است با چنین توجیهاتی (طرح کاهش خشونت) از طرف گروه طالبان و حامیان آن‌ها، جانب ایالات متحده امریکا حاضر شود سند توافقنامه صلح را امضا کند؛ اما این برای مردم افغانستان که طرف اصلی قضیه اند، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد".

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان همچنان از حاشیه قرار گرفتن حکومت، نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و گروه‌های قومی در مذاکرات صلح انتقاد کرد و افزود که در چنین وضعیتی "تحقق صلح در افغانستان امکان پذیر نیست."

او گفت: "صلحی مورد قبول مردم افغانستان است که همۀ جوانب از جنگ دست کشیده و با مشارکت در قدرت از طریق میکانیزم‌های دموکراتیک، مردمی و قانونی یک فضای زندگی مسالمت‌آمیز را در افغانستان فراهم بسازد."

آقای دانش هشدار داد که هر گونه توافق بر نظام امارتی و هر نوع نظامی که صدای پای دیکتاتوری و استبداد شنیده شود، جمهوریت و حقوق بشری افراد را نقض کند، نه تنها که صلح در این کشور تامین نخواهد شد، بل‌که "جنگ را با نام و عنوان دیگری تشدید خواهد کرد".

این در حالی است که دیروز ریاست جمهوری افغانستان نیز هشدار داده بود که بدون توافق طالبان به آتش‌بس، گفتگوها و تلاش‌ها برای صلح بی‌نتیجه خواهد بود.

در دور قبلی مذاکرات صلح میان خلیلزاد و هیات طالبان در دوحه، آقای خلیلزاد پیشنهاد آتش بس و کاهش خشونت‌ها را به طالبان داده بود؛ اما طالبان برای پاسخ به این خواست، "فرصت" خواسته بودند.

اکنون در نشستی که در حال حاضر در دوحه جریان دارد، طالبان به این درخواست پاسخ خواهند داد.

XS
SM
MD
LG