لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: تا پایان سال جاری واکسین کووید۱۹ خواهیم داشت


دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا گفته است كه اطمینان دارد واكسین کووید۱۹ تا پایان سال جاری میلادی تولید خواهد شد و مردم به گونه گسترده و سریع واکسین خواهند شد.

آقای ترمپ روزپنجشنبه ۱۴ می (۲۵ ثور) گفت: "توزیع واکسین همزمان صورت خواهد گرفت بخاطریکه اردو آماده انجام این کار است." به گفتهٔ وی جزییات بیشتر در ضمینه امروز به نشر خواهد رسید.

پیش بینی آقای ترمپ در مغایرت با گفته های ریک برایت، مدیر برکنارشده ادارهٔ واکسین حکومت فدرال است که اندکی پیش از اظهارات ترمپ در کانگرس گواهی می‌داد.

آقای برایت گفت: "ما هیچ پلانی برای تولید کتله‌یی یا تطبیق واکسین نداریم. اگر همه چیز درست پیش برود ما امیدواریم که تا ۱۲ الی ۱۸ ماه آینده واکسینی برای این بیماری داشته باشیم."

برایت به یک کمیته صحی کانگرس گفت که مقامات بالا ، از جمله کارمندان قصرسفید ، هشدار اولیه وی درباره بیماری کووید۱۹ را نادیده گرفتند، و حکومت فدرال آمادگی لازم برای پاسخگویی به بیماری همه گیر را ندارد.

آقای ترمپ در مورد اظهارت برایت در کانگرس به خبرنگاران گفت: "او مانند یك كارمند عصبانی و ناراضی به نظر می رسد كه صریحاً به گفته برخی افراد، كار خیلی خوبی انجام نداده است."

بیش از ۹۰ واکسین برای ویروس جدید در سراسر جهان در حال انکشاف است. شرکت آلمانی کیوروک روز پنجشنبه ۱۴می گفت که یکی از واکسین های این شرکت با دوز کم، حیوانات را از کروناویروس محافظت کرده است. انتظار می رود آزمایش های کلینیکی آن ماه آینده آغاز شود.

پیش ازاین انستیتیوت ملی امراض ساری امریکا واکسین دیگری را که توسط شرکت مودرنا تهیه شده و در دوره آزمایشی کلینیکی می باشد، در ماه مارچ بالای انسان تطبیق کرد.

آلمان و بریتانیا نیز آزمایش واکسین کروناویروس را بالای انسان تطبیق کرده اند.

کانادا، روسیه و دیگر کشور ها نیز در صدد انکشاف واکسین برای بیماری کووید ۱۹ استند.

چین که منشای همه‌گیری کروناویروس در جهان است، تا کنون از کار بالای دو واکسین کووید۱۹ خبر داده است که یکی آن در انستیتیوت محصولات بیولوژیک شهر ووهان، زادگاه کروناویروس، تهیه شده است.

با وصف تلاش‌ها برای تولید هر چه فوری واکسین کروناویروس، شماری از دانشمندان و نهادهای معتبر طبی و صحی جهان گفته اند که به یک سال وقت نیاز است تا واکسین موثر کروناویروس تولید و به بازار عرضه شود.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا صبح جمعه ۱۵ می (۲۶ ثور)، بیش از چهار میلیون و ۴۴۴ هزار نفر در جهان به کووید۱۹ مبتلا شده و بیش از ۳۰۲ هزار نفر در اثر ابتلا به آن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG