لینک های دسترسی

Breaking News

تداوم رابطۀ طالبان با القاعده؛ افغانستان گزارش ملل متحد را تایید کرد


شورای امنیت ملی افغانستان گزارش ملل متحد مبنی بر تداوم روابط طالبان با القاعده را تایید کرد.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا امروز پنجشنبه سوم جون (۱۳ جوزا) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که قطع رابطۀ طالبان با القاعده دشوار است، چون آنها در کنار منافع مشترک، رابطۀ عمیق ایدیولوژیک دارند.

آقای اندر افزود: "معادلۀ اقتدار طالبان در افغانستان اشتباه تشریح شده است، حالا افغان‌ها بر اساس شعور ملی شان در دفاع از نظام و ارزش‌ها ایستاده اند. عقب‌گرد، یکه‌تازی، در تنازع با جهان و در کل دوران تاریک را نمی‌خواهند. اینجا نه تنها طالبان بلکه هیچ کس نمی‌تواند حاکمیت جبر را تحمیل کند".

روز گذشته شورای امنیت ملل متحد در یک گزارش تازه گفت که به دلیل پیوندهای شخصی ازدواج و مشارکت مشترک در مبارزه، کشورهای عضو هیچ تغییری را در روابط طالبان و القاعده گزارش نداده اند. به باور ملل متحد این روابط اکنون از طریق نسل دوم تقویت و عمیق‌تر شده است.

در این گزارش حضور القاعده حداقل در ۱۵ ولایت افغانستان - در درجه اول در مناطق شرقی، جنوبی و جنوب شرقی - تایید شده که توسط جناح جبهه النصر القاعده تحت رهبری شیخ محمود هدایت می‌شود.

پیش از این ملل متحد، شمار جنگجویان القاعده را در افغانستان بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر تخمین کرده بود.

طالبان به تازگی در مورد گزارش ملل متحد چیزی نگفته است، اما پیش از این روابط با القاعده را رد کرده اند.

قطع روابط با القاعده یکی از موارد مهم توافقنامه‌ای است که در ۲۹ فبروری سال گذشته میان ایالات متحده و طالبان در دوحۀ قطر امضا شد.

XS
SM
MD
LG