لینک های دسترسی

Breaking News

استماعیۀ کانگرس امریکا در مورد افغانستان؛ پرسش بیشتر، پاسخ کمتر


در حالیکه روند خروج نظامیان باقیماندۀ امریکایی از افغانستان ادامه دارد، قانونگذاران امریکایی در یک جلسۀ استماعیه یک سری پرسش‌های جدی را در مورد روند خروج قوای امریکایی از افغانستان با دو مسوول وزارت دفاع امریکا مطرح کردند.

دیفید هیلفی، سرپرست معاونیت وزارت دفاع امریکا در امور اندو-پسفیک و متیو ترولینگر، معاون ریاست امور سیاسی و نظامی ستردرستیز قوای مسلح امریکا در پاسخ به پرسش‌های پیهم قانونگذاران امریکایی گفتند که مباحث و مذاکرات در مورد همه ابعاد خروج قوای امریکایی؛ از امنیت افغانستان پس از خروج گرفته تا آموزش قوای افغان، ماموریت استخباراتی، حفاظت از افغان‌هایی که با قوای بین‌المللی کار کرده اند و حضور دپلوماتیک ایالات متحده در آن کشور جریان دارد.

مایک راجرز، ارشدترین عضو جمهوریخواه در کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان امریکا گفت که باید تصامیم در این موارد پیش از اعلام تاریخ خروج قوا از افغانستان نهایی می‌شد.

بر اساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده باید نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان تا تاریخ ۱۱ سپتمبر سال روان از افغانستان بیرون شوند.

رهبران نظامی ایالات متحده گفته اند که اطمینان حاصل می‌شود تا القاعده و دیگر گروه‌ها نتوانند از افغانستان برای انجام حملات بر ضد ایالات متحده استفاده کنند، اما جزییات اندکی در این مورد ارایه کرده اند.

آقای هیلفی تصدیق کرد که تا کنون هیچ توافقی با همسایگان افغانستان صورت نگرفته است تا در صورت ضرورت و بروز خطر از افغانستان، به پایگاه‌های امریکایی مکان داده یا هم از حریم هوایی شان اجازۀ پرواز به افغانستان را بدهند.

با اینحال، به گفتۀ سرپرست معاونیت وزارت دفاع امریکا، روند خروج قوای امریکایی از افغانستان و مذاکرات موازی به هم پیش‌ می‌روند، اما متصل به هم نیستند.

الیسا سلوتکین، عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده که زمانی هم پست‌ مهمی را در وزارت دفاع و ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا کار کرده است، در مورد چگونگی توانمندی امریکا برای تشخیص تهدیدات برخاسته از افغانستان بدون حضور نظامی در آن کشور، پرسشی را مطرح کرد.

پیش از این فرانک مک‌کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی گفته بود که پس از خروج قوا از افغانستان لازم است تا طیاره‌های کشفی و استخباراتی نظامیان امریکایی به گونۀ منظم آن کشور را زیر نظر داشته باشند. اما در صورت نداشتن پایگاه در افغانستان، پرواز از نزدیک ترین پایگاه نظامی امریکا تا افغانستان کم از کم شش ساعت وقت را در بر می‌گیرد.

یکی از پرسش‌هایی که این دو مقام امریکایی نتوانستند به قانونگذاران امریکایی پاسخ قناعت بخش در مورد آن ارایه کنند، آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بود.

جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده هفتۀ گذشته گفت که طرح آموزش نیروهای افغان در "سایر موقعیت‌ها" زیر بررسی قرار دارد، اما به گفتۀ وی تا حال این طرح صد در صد واضح و نهایی نشده است.

قانونگذاران امریکایی اعم از جمهوریخواه و دموکرات در جلسۀ استماعیۀ روز چهارشنبه در کانگرس امریکا ابراز نگرانی کردند که طالبان که به گفتۀ آنان هنوز هم با القاعده رابطه دارند، در نبود حضور نظامیان امریکا برای بر انداختن نظام و گرفتن قدرت در افغانستان دست به کار خواهند شد.

با اینحال ایالات متحدۀ امریکا گفته است که پس از خروج قوای بین المللی از افغانستان، حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG