لینک های دسترسی

Breaking News

تضعیف القاعده در افغانستان؛ بایدن بار دیگر بر خروج قوا تاکید کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که امریکا در حالی نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کند که شبکۀ القاعده در این کشور "بسیار تضعیف" شده است.

آقای بایدن در ۱۰همین سالروز کشته‌شدن اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکۀ القاعده گفته است که با تضعیف این شبکه در افغانستان، امریکا می‌خواهد به طولانی‌ترین جنگ خود در این کشور پایان دهد.

او افزود: "ایالات متحده هوشیارانه مراقب تهدیدهای گروهای افراطی است که در سراسر جهان ریشه دوانده است. همچنان ما تهدیدهایی را که از افغانستان برای ما ایجاد شود، نظارت می‌کنیم و آن را مختل خواهیم کرد و برای مقابله با تهدیدهای دهشت‌افگنی برضد کشور و منافع ما با همکاری متحدان و شرکای خود در سراسر جهان تلاش خواهیم کرد."

اسامه بن لادن، رهبر پشین شبکۀ القاعده در سال ۲۰۱۱ میلادی در شهرک ایبت‌آباد پاکستان در جریان یک عملیات ویژه نیروهای امریکایی کشته شد.

در این حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که نیروهای این کشور به هدف از بین‌بردن عاملان حملۀ ۱۱ سپتمبر به افغانستان رفته بودند و آنان این ماموریت را موفقانه انجام داده اند.

آقای بلینکن در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت که حالا زمان آن فرا رسیده تا نظامیان امریکایی دوباره به کشور خود برگردند.

وزیر خارجۀ امریکا اضافه کرد که خروج نیروهای خارجی به معنای پایان همکاری‌ها با افغانستان نیست، بلکه این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

او تصریح کرد که سفارت ایالات متحده در کابل باقی می‌ماند و کمک‌های اقتصادی، توسعه‌ای و بشردوستانه امریکا به این کشور نیز ادامه خواهد یافت.

آقای بلینکن همچنان در پاسخ به این پرسش که طالبان ممکن پس از بیرون‌شدن قوای خارجی از افغانستان، ادارۀ این کشور را در کنترول گیرند، گفت: "ما باید برای هر سناریوی آماده باشیم."

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می (۱۱ ثور) به گونهٔ رسمی آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تمامی نیروهای امریکایی و ناتو، این کشور را ترک کنند.

در حال حاضر، حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز امریکایی و ۷۰۰۰ سرباز ناتو در افغانستان حضور دارند.

XS
SM
MD
LG