لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا همه دپلومات‌های خود را از کابل بیرون کرد


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده است که حضور دپلوماتیک کشورش تا آخر ماه آگست در میدان هوایی کابل حفظ شود
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده است که حضور دپلوماتیک کشورش تا آخر ماه آگست در میدان هوایی کابل حفظ شود

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته است که روند خروج همه دپلومات های امریکایی از میدان هوایی کابل تکمیل شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز سه شنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) گفت که سایر پرسونل سفارت که در میدان هوایی کابل باقی مانده اند، سایر شهروندان امریکایی را کمک می کنند تا آنان نیز به صورت مصوون از افغانستان بیرون شوند.

روند خروج شهروندان خارجی و همکاران افغان آنان روز دوشنبه به دلیل ازدحام و هرج و مرج مردم در داخل میدان هوایی کابل مختل شد، اما روز سه شنبه از سرگرفته شد.

قوای امریکایی روز یکشنبه مسوولیت کامل میدان هوایی کابل را بر عهده گرفت تا روند خروج شهروندان امریکایی و متحده ایالات متحده از کابل به صورت مصوون انجام شود.

در همین حال، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته است که طالبان به مقام های امریکایی تعهد کرده اند که مسیر مصوونی را ایجاد خواهند کرد تا غیر نظامیان به صورت مصوون به سمت میدان هوایی کابل بروند.

مقام های امریکا تا حال چندین بار هشدار داده اند که اگر گروه طالبان روند خروج شهروندان خارجی را تهدید کنند، ایالات متحده با "جدیت و قاطعیت" به آن پاسخ خواهد داد.

در همین حال جان بس، سفیر پیشین ایالات متحده برای افغانستان، روز سه شنبه به سمت کابل حرکت کرد تا روند تخلیه شهروندان امریکایی را کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که واشنگتن امیدوار است "حضور هیات دپلوماتیک" خود را تا تاریخ ۳۱ اگست سال روان میلادی در میدان هوایی کابل حفظ کند.

آقای پرایس گفته است که تمرکز ایالات متحده در حال حاضر این است تا همه شهروندان امریکایی را در این مدت از افغانستان بیرون کند.

ایالات متحده همچنین پلان دارند تا به هر اندازهء ممکن همکاران افغان خود را که نظامیان و ادارات امریکایی را در ۲۰ گذشته کمک کرده اند، از آن کشور بیرون کند.

مقام های ایالات متحده گفته اند که بین ۱۸ تا ۲۰ هزار شهروندان افغانستان به ویزهء ویژه خاص مهاجرت یا اس آی وی درخواست داده اند و در بیش از دو هفته گذشته، بیش از ۲۰۰۰ متقاضیان اس آی وی افغانستان را ترک کرده اند.

XS
SM
MD
LG