لینک های دسترسی

Breaking News

صدها شهروند خارجی نتوانسته اند وارد میدان هوایی کابل شوند


پس از ورود گروه طالبان به شهر کابل هزاران شهروند این کشور تلاش دارند تا از طریق میدان هوایی کابل کشور شان را ترک کنند.
پس از ورود گروه طالبان به شهر کابل هزاران شهروند این کشور تلاش دارند تا از طریق میدان هوایی کابل کشور شان را ترک کنند.

بی نظمی در دروازه‌های ورودی میدان هوایی کابل باعث شده است که صدها تن از شهروندان خارجی و همکاران نظامیان امریکایی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند،​ به میدان داخل شده نتوانند.

طالبان مسوولیت دروازه ورودی بخش ملکی میدان هوایی حامد کرزی را به دست گرفته اند و قوای خارجی مسوولیت بخش نظامی این میدان هوایی را به عهده دارند.

خبرنگار صدای امریکا گزارش می‌دهد که هزاران نفر به شکل ٢٤ ساعته در بیرون دروازه‌های ورودی ملکی و نظامی میدان هوایی تجمع می‌کنند.

تجمع بیش از حد و بی‌نظمی باعث شده است تا کسانی که پاسپورت یا گرین‌کارت امریکایی هم دارند، به میدان داخل شده نتوانند.

دو روز پیش به اثر ازدحام بیش از حد مردم در میدان هوایی و گلوله‌باری برای متفرق کردن آنان، چندین نفر کشته و زخمی شدند. گلوله‌باری در دروازه بخش نظامی میدان نیز گزارش شده است و گفته می‌شود که بعد ازشلیک، فقط اشخاصی که با خانواده آمده و اسناد سفر در دست داشتند، محل را ترک کردند.

اما کسانی که به شکل غیرقانونی تجمع کرده بودند، هنوز در جای خود مانده و به مزاحمت ادامه می‌دهند.

مشکل از آنجا شروع شد که کارمندان میدان هوایی کابل بعد از سقوط کابل به دست طالبان وظیفه‌های خود را ترک کردند و مردم عادی به داخل میدان هوایی هجوم بردند، این وضعیت باعث مختل شدن پروازهای نظامی و ملکی از این میدان هوایی شد.

گزارش‌هایی وجود دارد که در وسط هرج و مرج بعضی از کسانی که حتا ویزه و پاسپورت هم نداشتند، توانستند سوار طیاره شوند، اما این گزارش‌ها تا حال از سوی منابع با اعتبار تایید و یا رد نشده است.

اینک شماری از مردم هنوز هم به همان امید به دروازه‌های میدان هوایی تجمع می‌کنند. در حالیکه وزارت خارجه امریکا بسیار به شکل واضح گفته است که فقط کسانی را که اسناد دارند و همکار امریکا بوده اند، اجازه سفر می‌دهند.

بعضی از امریکایی‌های افغان‌تبار و دارندگان گرین کارت امریکا که به میدان هوایی آمده بودند به صدای امریکا گفتند که در یک شبانه روز تا شش بار هم کوشش کرده اند داخل میدان شوند، اما هر بار نسبت به ازدحام و بی نظمی اشخاص بی‌اسناد برگشته اند.

این وضعیت خصوصاً برای زنان، کودکان و خانواده‌ها باعث رنج و تکلیف است.
از وضعیت معلوم می‌شود که نظامیان امریکایی به دلیل همین ازدحام دروازه‌های میدان هوایی را بسته اند و می‌ترسند که اگر دروازه را برای یک ثانیه نیز باز کنند، هزاران نفر داخل میدان شده و صحنه‌های دلخراش سه روز پیش باز تکرار خواهد شد.

پین فارتینگ، یکی از این کسانی است که در صفحه تویترش در مورد این مشکل نوشته است و از مسوولین خواسته است تا برای حل آن اقدام کنند. پین فارتینگ به نام "نوزاد" یک موسسه خیریه را در سال ٢٠٠٦ در افغانستان بنیاد نهاد که سگ‌ها و پشک‌های داخل بیزهای نظامی را به کشورهای خارجی می‌فرستاد.

آقای فارتینگ در یک تویت نگاشته است که با همسرش و رییس دفترش که هشت ماه حامله است، فعلا در دروازه ورودی میدان هوایی حامد کرزی در هرج و مرج مردم نزدیک است زیر پا شوند. او‌ نوشته است: "آقای بوریس جانسن و جو بایدن، اگر آنان را چیزی شود من شخصاً شما را مسوول قرار خواهم داد."

او در تویت بعدی اش نگاشته است که هنوز هیچ کسی از سفارت امریکا و یا ناروی همرایش در این مورد حرف نزده است.

ارزیابی وضعیت در میدان هوایی کابل

جنرال فرانک مک کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی ایالات متحده روز سه شنبه ۱۷ اگست (۲۶اسد) گفت که وضعیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی را ارزیابی کرده و با رهبران نظامی ایالات متحده که امنیت میدان را تامین کرده اند، صحبت کرده است.

آقای مک‌کینزی گفت: "کارمندان نظامی ما دربخش کنترول هوایی و زمینی در همکاری با کارمندان وزارت خارجه ایالات متحده در حال افزایش ظرفیت برای حصول اطمینان از خروج مصوون غیرنظامیان و دپلومات‌ها از کابل می‌باشند."

فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی ایالات متحده گفت که در حال حاضر میدان هوایی مصوون است و به روی تردد هوایی طیاره‌های ملکی تحت قوانین پرواز بصری نیز باز می‌باشد.

XS
SM
MD
LG