لینک های دسترسی

Breaking News

قطر مرکز ترانزيت پناهجویان افغان به امریکا و کشورهای دیگر خواهد بود


محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفتگو با خبرگزاری اسوشتیدپرس گفت که باوزیر خارجه ایالات متحده به روز جمعه ۱۲ نومبر (۲۱عقرب) به منظور تنظیم پروسه تخلیه پناهجویان افغان یک توافقنامه را امضا کرده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری اش، سند "صلاحیت حفاظت" را امضا کردند.

بر اساس این سند، دوحه نقش محافظ منافع امریکا را به دوش می‌گیرد تا در تسهیل تمامی روابط میان واشنگتن و حکومت طالبان در افغانستان، کمک کند.

آقای بلینکن گفت: "قطر یک بخش منافع امریکا را در سفارت این کشور در افغانستان ایجاد خواهد کرد تا خدمات مشخص قنسولی را ارایه کرده و وضعیت و امنیت تاسیسات دپلوماتیک امریکا در افغانستان را نظارت کند."

گرچه شماری زیادی از پناهجویان افغان در جریان عملیات تخلیه نظامی از کابل از طریق قطر به امریکا و کشورهای دیگر انتقال داده شدند، ولی به اساس توافق جدید در عملیات تخلیه انسجام بیشتر به وجود خواهد آمد و قطر منحیث مرکز ترانزیت افغان‌های پناهجو عمل خواهد کرد.

آقای آل ثانی بررسی سابقه امنیتی پناهجویان افغان را بسیار مهم عنوان کرده، افزود: "ارزیابی سابقه امنیتی مهم است، به خاطریکه ما نمی‌خواهیم افراد نامطلوب به کشورهای ما راه یابند. به همین منظور به این اولویت داده خواهد شد که افرادیکه به قطر می‌ایند دارای اسناد مناسب باشند. من فکر می‌کنم این فقط خواست قطر نه، بلکه هر کشور دیگر می‌باشد."

اما شماری از نهادی بشری ابراز نگرانی کرده اند که مقررات سخت ترانزیت از سوی کشورهای مانند قطر، افغان‌های در معرض خطر را با دشواری بیشتر مواجه می‌سازد، به خاطریکه آنان نمی‌توانند، اسناد مناسب سفر را از مقامات طالبان به دست آورند.

او گفت با طرف امریکايی نگرانی خود را از وضعیت موجود درافغانستان در میان گذاشته است، بخش مهمی از این نگرانی در بخش های حقوق بشر، حقوق زنان و حکومت همه شمول می‌باشد، ولی در مورد آینده دهشت‌افگنی از افغانستان نیز نگرانی های وجود دارد.

آقای آل ثانی اضافه کرد: "خواسته های مهم طالبان به رسمیت شناختن آنان و آزاد کردن سرمایه راکد می‌باشد، ما نمی‌خواهیم که جامعه جهانی دراین موارد موقف جداگانه داشته باشد. نیاز است تا کشورهای مهم جهان در این مورد میان خود هماهنگی داشته باشند."

وزیر خارجۀ قطر وضعیت موجود در افغانستان را نگران‌کننده خواند و گفت که اگر گام‌های جدی در این مورد روی دست گرفته نشود مشکلات آن کشور، به ویژه مشکل اقتصادی بدتر شده و درکنار به میان آمدن بحران مهاجرت، سبب شورش‌های اجتماعی نیز خواهد شد

آقای آل ثانی همچنین افزود: "ما کوشش می‌کنیم که جلو چنین حالت را بگیریم. ما نمی‌خواهیم که فقط نظاره‌گر وضعیت در افغانستان باشیم و وقتی اقدام کنیم که مشکلات به مرزهای کشورهای ما برسد. ایالات متحده در این مورد با ما در تماس است و در مورد عواقب فراموش کردن افغانستان می‌داند.

این مقام‌ ارشد قطر نشست روز گذشته با وزیر خارجه امریکا را "بسیار سودمند" خواند و گفت که گروه‌های کاری مشترک دو کشور در این مورد به کارشان ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG