لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: رینا امیری صدای زنان و دختران افغان را بلند می‌کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که رینا امیری، نمایندۀ امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان صدای زنان و دختران افغان را بلند می‌کند.

آقای بلینکن در یک پیام تویتر، پس از افتتاح حساب ویژۀ تویتر به نام خانم امیری به صفت نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان نگاشته است: "نمایندۀ ویژه امیری، در حالیکه در زمینۀ پیشرفت حقوق بشر در افغانستان کار می‌کند، صداهای زنان و دختران افغان را با تمام تنوع آن بلند خواهد کرد."

رینا امیری که ماه گذشته به صفت نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان گماشته شد و در ترکیب هیات امریکایی در نشست اسلو برای افغانستان شرکت کرده بود در یک پیام تویتر نگاشته است که بر هیات شرکت کنندۀ طالبان به خاطر رهایی فعالان زن که در افغانستان در بند شده اند، تاکید کرده است.

خانم امیری نوشته است: "در اسلو بر رهایی فوری تمنا پریانی، پروانه ابراهیم خیل، عالیه عزیزی و دیگران تاکید کردم. یورش و بازداشت معترضان باید توقف یابد. با بلند کردن ندای زنان افغان، بر اقدامات محکم در زمینۀ آموزش، کار و حقوق بشر تاکید کردیم."

فعالان مدافع حقوق زن در افغانستان گفته اند که هفتۀ گذشته تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، دو فعال حقوق زنان، که در تظاهرات ضد طالبان شرکت داشتند، از خانه‌های شان در کابل بازداشت شده اند. طالبان گفته اند که در بازداشت و ناپدید شدن این دو فعال زن دست ندارند.

خانم پریانی، هفتۀ‌ گذشته ویدیویی را در رسانه‌های اجتماعی در حالی نشر کرد که فریاد میزد و می‌گفت که طالبان در عقب دروازۀ خانه او آمده اند.

با وجود آنکه در مورد بازداشت این زنان فعال حتا در نشست فعالین جامعۀ مدنی با طالبان در ناروی نیز بحث صورت گرفت، تا اکنون واضح نشده است که آنان در چه حالتی اند و در کجا به سر می‌برند.

هدا خاموش، فعال حقوق زنان که در نشست روز یکشنبه در اسلو شرکت داشت، تصاویر پریانی و ابراهیم‌خیل را بلند کرد و از سرپرست وزارت خارجۀ طالبان خواست تا همان لحظه به کابل زنگ زده و خواستار رهایی این دو زن شود. گزارش‌ها حاکی است که آقای متقی نیز همان دم به کابل زنگ زد.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل و یوناما نیز در مورد بازداشت و ناپدید شدن پریانی و ابراهیم‌خیل ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های طالبان خواستار وضاحت در این زمینه شده بودند.

XS
SM
MD
LG