لینک های دسترسی

Breaking News

چین به امریکا: دخالت در المپیک زمستانی بیجینگ را متوقف کنید


در حالیکه یک هفته به برگزاری المپیک زمستانی بیجینگ باقی‌مانده، چین از ایالات متحده خواسته است تا "دخالت" در این رقابت‌های ورزشی جهانی را متوقف کند.

بیجینگ به عنوان نخستین شهری که هم میزبان المپیک تابستانی بوده است و هم در آستانۀ میزبانی از المپیک زمستانی قرار دارد، تلاش دارد تا این رویداد ورزشی را به ظفرمندی قدرت نرم خود مبدل کند.

اما شماری از کشورهای غربی، در راس آن ایالات متحده، المپیک زمستانی بیجینگ را به خاطر کارنامۀ حقوق بشری چین به ویژه سیاست سرکوبگرانۀ آن کشور بر اقلیت مسلمان اویغور در شین‌ژیانگ تحریم دپلوماتیک کرده و واشنگتن چین را به "نسل کشی" اویغورها متهم کرده است.

وزارت خارجۀ چین روز پنجشنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) با نشر بیانیه‌ای گفته است که وزیر خارجۀ آن کشور با انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده صحبت تلیفونی کرده و "توقف دخالت امریکا در المپیک زمستانی بیجینگ را اولویت فوری" خوانده است.

حکومت ایالات متحده و قانونگذاران کم از کم پنج کشور غربی رفتار حکومت چین با اویغورها در شین‌ژیانگ را "نسل کشی" توصیف کرده اند.

فعالان حقوق بشر، کمیتۀ بین‌المللی المپیک را به چشم پوشی از آنچه "نقض پیهم حقوق بشر در چین" خوانده شده، متهم کرده اند. چین انتقادات کشورها و فعالان غربی را "سیاسی‌سازی" ورزش توصیف کرده است.

در آستانۀ برگزاری المپیک زمستانی بیجینگ، دسترسی چندین فعال حقوق بشر و چهره‌های اکادمیک منتقد در چین به اپلکیشن مشهور پیام‌رسان ویچت در هفته‌های اخیر قطع شده است.

مقام‌های چین همچنان دو فعال شناخته شدۀ حقوق بشر را بازداشت کرده و نیز یک وکیل منتقد چینی از اوایل دسمبر به اینسو ناپدید شده است و گمان می‌رود که با بستگانش در یک مکان پنهان محبوس شده اند.

تنش میان ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر در چندین عرصه، به شمول تجارت و تکنالوژی، بالا گرفته است.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ چین آمده است که وزیر خارجه وانگ یی و آقای بلینکن، تنش‌های فزاینده در مورد اوکراین را نیز به بحث گرفته و آقای وانگ به وزیر خارجۀ امریکا گفته است که نگرانی‌های امنیتی روسیه "باید جدی گرفته شود".

وزیر خارجۀ چین گفته است: "همه جناح‌ها باید به گونۀ کامل ذهنیت عصر جنگ سرد را ترک کرده و یک میکانیزم امنیتی موثر و پایدار را برای اروپا از ورای گفت و شنود شکل دهند."

با اینحال، خبرنامۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در مورد تماس تلیفونی وزیران خارجۀ امریکا و چین هیچ اشاره‌ای به المپیک زمستانی بیجینگ نکرده و در عوض بر وضعیت اوکراین تمرکز داشته است.

XS
SM
MD
LG