لینک های دسترسی

Breaking News

تهاجم احتمالی روسیه؛ ناتو: طرح اعزام قوای جنگی به اوکراین را نداریم


با استقرار نظامیان روسیه در مرز اوکراین، نظامیان اوکراینی نیز پیهم مشق و تمرین نظامی را در امتداد مرز انجام می‌دهند
با استقرار نظامیان روسیه در مرز اوکراین، نظامیان اوکراینی نیز پیهم مشق و تمرین نظامی را در امتداد مرز انجام می‌دهند

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که در صورت حملۀ روسیه بر اوکراین، این پیمان به اوکراین نیروی جنگی نخواهد فرستاد.

آقای ستولتنبرگ روز یکشنبه ۳۰ جنوری (دهم دلو) در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی گفت: "هیچ طرحی برای اعزام قوای جنگی به اوکراین نداریم...به فراهم آوری حمایت تمرکز داریم."

با اشاره به اینکه اوکراین عضو ناتو نیست، آقای ستولتنبرگ گفت: "تفاوتی بین کشور عضو ناتو و شریک قوی و بسیار ارزشمندی چون اوکراین وجود دارد. هیچ شکی در این زمینه وجود ندارد."

در همین حال، بریتانیا که عضو ناتو است، اعزام قوای ناتو را برای تقویت مرزهای اروپا، در پاسخ به حضور گستردۀ قوای روسی در مرزهای اوکراین، زیر غور دارد.

حکومت بریتانیا هشدار داده است که هرگونه تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین با تحریم‌های فوری پاسخ داده خواهد شد.

قرار است بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا هفتۀ آینده از منطقه دیدن کند و نیز با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از طریق تلیفون صحبت کند.

دفتر صدر اعظم بریتانیا گفته است که آقای جانسن بزرگترین پیشنهاد ممکن را به کشورهای ناتو پیشکش کرده و افزون بر دو چند ساختن نیروهای خود در چارچوب این پیمان، تسلیحات دفاعی را در استونیا مستقر خواهد کرد.

دفتر آقای جانسن با نشر بیانیه‌ای گفته است: "این بسته پیام روشنی به کرملین می‌فرستد که ما فعالیت‌های بی‌ثبات کنندۀ آنان را تحمل نخواهیم کرد و در خصوص خصومت روسیه، همواره در کنار متحدان ناتو خواهیم ایستاد."

در این بیانیه از قول آقای جانسن آمده است: "به قوای مسلح مان دستور داده ام تا آماده باشند که هفتۀ آینده به سرتاسر اروپا اعزام شوند و اطمینان حاصل شود که ما قادر به حمایت از متحدان ناتو استیم."

جزییات این پیشنهاد هفتۀ آینده در بروکسل نهایی خواهد شد، اما وزیران کشورهای عضو ناتو گزینه‌های نظامی را روز دوشنبه به بحث خواهند گرفت.

در همین حال، قرار است وزیران خارجه و دفاع بریتانیا در روزهای آینده به مسکو سفر کرده و با همتایان روسی شان دیدار و گفتگو کنند. هدف این گفتگوها بهبود روابط و تنش‌زدایی در منطقه خوانده شده است.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که به زودی شمار اندکی از نیروهای امریکایی به زودی به هدف تقویت حضور ناتو در شرق اروپا مستقر خواهند شد.

XS
SM
MD
LG