لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: نمی‌گذاریم غرب منافع امنیتی ما را پامال کند 


وزیر خارجهٔ روسیه امروز ۲۸ جنوری (هشتم دلو) گفت که مسکو در اوکراین جنگ را آغاز نخواهد کرد، اما هشدار داد که به غرب اجازه نخواهند داد منافع امنیتی این کشور را پامال کند.

سرگی لاوروف در مصاحبه‌ای با رادیوی روسیه گفت که کشوراش جنگ نمی‌خواهد.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده یک روز پیش به رییس جمهور اوکراین از احتمال اقدام نظامی روسیه علیه کشورش در ماه فبروی هشدار داد.

روسیه در حدود ۱۰۰ هزار نیروی خویش را در امتداد مرز اوکراین جابجا کرده است؛ اقدامی که غرب گمان می‌کند بخشی از طرح اقدام نظامی علیه اوکراین است.

روسیه در پیشنهادات امنیتی خویش خواسته است که ناتو باید اجازه ندهد که اوکراین عضو این سازمان شود و امریکا نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق پایگاه نظامی ایجاد کند؛ پیشنهاداتی که از سوی امریکا و ناتو رسماً‌ در جریان هفتهٔ جاری رد شد.

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه امروز به امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه گفت که پاسخ امریکا و ناتو به نگرانی‌های اصلی مسکو (عدم گسترش ناتو در شرق اروپا و اعزام تسلیحات این پیمان به نزدیکی روسیه) اشاره نداشت.

کریملن در بیانیه‌ای گفت که رییس جمهور پوتین پیشنهادات امنیتی امریکا را به دقت مطالعه کرده و سپس در مورد اقدام بعدی تصمیم خواهد گرفت.

روسیه پیش از این گفته بود که مایل است در مورد پیشنهادات امنیتی امریکا وارد تعامل شود.

وزیر خارجهٔ روسیه گفت که غرب می‌گوید که موقف‌اش را تغییر نمی‌دهد و روسیه نیز بر تصمیم‌اش استوار است پس "من هیچ جای برای سازش را نمی‌بینم".

با آنهم، آقای لاوروف افزود که ایالات متحده پیشنهاد کرده است که هردو جانب می‌توانند در مورد محدودهٔ فرستادن میزاییل‌های برد متوسط، محدود کردن تمرینات نظامی و مقررات برای جلوگیری از حوادث میان کشتی‌های جنگی و طیاره‌ها گفتگو کنند.

پیش از این ایالات متحده هشدار داده بود که اگر روسیه بر اوکراین حمله کند، با تعزیرات شدید مواجه خواهد شد، اما وزیر خارجهٔ‌ روسیه گفت که تعزیرات بر مسکو به تیره شدن کامل روابط میان دو کشور خواهد انجامید.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که مسکو و غرب روی گام‌های بعدی تامل می‌کنند، ایالات متحده به ۸۵۰۰ نیرویش دستور آماده‌باش برای اعزام احتمالی به اروپا را داده است.

XS
SM
MD
LG