لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: امریکا در بحران روسیه و اوکراین دپلوماسی را ترجیح می‌دهد 


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که دپلوماسی راه حل مطلوب برای حل بحران میان روسیه و اوکراین است و گفته است که قرار است در روزهای آینده با وزیران خارجۀ فرانسه، آلمان و بریتانیا در این مورد رایزنی کند.

آقای بلینکن روز چهارشنبه نهم فبروری (۲۰ دلو) در جریان سفر به شهر ملبورن آسترالیا به خبرنگاران گفت: "آن گونه که همه می‌دانید، ما در یک ستراتیژی دو مسیره در تعامل بوده ایم، از یک سو مسیر دپلوماسی را دنبال کرده ایم، مسیری که آن‌ را بسیار ترجیح می‌دهیم که یک مسیر مسوولانه است- اما در عین زمان، بازدارندگی قوی را به‌ خاطر منصرف کردن روسیه از اقدامات تهاجمی، روی دست داریم."

به ادامۀ تلاش‌های دپلوماتیک برای حل بحران اوکراین، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا روز چهار شنبه به مسکو سفر کرد تا با سرگی لاوروف، همتای روسی اش دیدار کند. او گفت که در این دیدار واضح خواهد کرد که "تهاجم دیگر روسیه بر یک کشور مستقل عواقب جدی را برای همه طرف‌های ذیدخل در قبال خواهد داشت...ما آنان [روسیه] را تشویق می‌کنیم تا تنش زدایی کرده و دپلوماسی را انتخاب کنند."

در همین حال، قرار است بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا روز پنجشنبه به پولند سفر کرده و ضمن دیدار با رهبران آن کشور، از نظامیان بریتانیایی مستقر در پولند دیدن کند. آقای جانسن سپس برای دیدار با ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو) راهی بروکسل خواهد شد.

دیمتروکولبا، وزیر خارجه اوکراین روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که تلاش‌های متحدان اروپایی تاثیرگذار می‌باشد. او گفت: "وضعیت همچنان متشنج، اما زیر کنترول است. دپلوماسی سبب کاهش تنش‌ها شده است."

از سوی دیگر، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان طی سخنرانی هفته وار خود در واتیکان، همه را به صلح دعوت کرد. او گفت که جنگ "جنون" است و از همه خواست که به خاطر فایق آمدن بر تنش‌ها و تهدید از ورای تفاهم، به "خدای صلح" استدعا کنند.

پیش از این، امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه هشتم فبروی (۱۹ دلو) ‌پس از گفتگو با ولادیمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، در کیف گفت که فرصتی برای مذاکرات بیشتر به منظور کاهش تنش در مرز اوکراین و روسیه وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه دستیابی به یک قطعنامه ممکن است تا ماه ها طول بکشد، به خبرنگاران در کیف گفت: "نباید تنشی را که ما را احاطه کرده و در آن زیست می‌کنیم، و ماهیت غیرمنتظرۀ این تنش را دست کم بگیریم. فکر نکنم که این تنش در جریان چند ساعت بحث حل شود."

دیمتتری پسکوف ، سنخگوی کرملین روز سه شنبه گفت که آقای مکرون پیشنهادات معقولی را به ولادیمیر پوتین ، ارایه کرد اما ګفت که تا کنون هیچ راه حلی برای این بحران اوکراین پیدا نشده است. آقای پسکوف گفت: "تا حال، کدام آمادگی را از جانب همتایان غربی خویش که در آن به نگرانی های ما رسیدگی شود، ندیده و حس نمی‌کنیم."

روسیه خواستار عدم گسترش قوای ناتو در شرق اروپا است و نیز تاکید کرده است که نباید اوکراین به صفت عضو ناتو شناخته شود، تقاضایی که ناتو آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG