لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون مدعی پیشرفت در حل بحران روسیه و اوکراین شد، اما کیف شک دارد


امانویل مکرون،‌ رییس جمهور فرانسه، هنگام کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین، در کیف، پایتخت اوکراین
امانویل مکرون،‌ رییس جمهور فرانسه، هنگام کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین، در کیف، پایتخت اوکراین

امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه هشتم فبروی (۱۹ دلو) ‌پس از گفتگو با ولادیمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، در کیف گفت که فرصتی برای مذاکرات بیشتر به منظور کاهش تنش در مرز اوکراین و روسیه وجود دارد.

آقای مکرون گفت:‌ "آرزوی ما در هفته‌ها و ماه‌های آینده این است تا ما بتوانیم اوضاع را با ثبات بسازیم و قادر شویم تا از طریق میکانیزم های تازه تضمین هایی برای کاهش تنش میان روسیه و اوکراین به وجود بیاید."

آقای مکرون در جریان یک کنفرانس خبری مشترک خطاب به آقای زیلیسنکی گفت:‌" در این عرصه[کاهش تنش] آرامشی که شما از خود نشان می دهید...چه در گفتار و چه در عمل، ضروری است."

در همین حال،‌ اعزام و استقرار قوای روسیه به مرز اوکراین بدون وقفه ادامه دارد. شش کشتی جنگی روسیه روز سه شنبه از بحیرهٔ‌ مدیترانه به سمت بحیرهٔ سیاه حرکت کردند.

مسکو بیش ۱۰۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرز اوکراین و ۲۰ هزار نیروی خود را در بلاروس مستقر کرده است، جاییکه نظامیان دو کشور تمرینات نظامی مشترک را انجام داده اند.

غرب نگران است که روسیه با اعزام قوای خود به مرز اوکراین ممکن هر لحظه بر اوکراین حملهٔ نظامی کند، ادعایی که مسکو بار ها آنرا رد کرده است.

آقای مکرون گفت که در جریان سفرش به مسکو از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه برای کاهش تنش با اوکراین تضمین به دست آورده و تاکید کرد که تضمین از سوی مقام های روسیه برای کاهش تنش از اهمیت برخوردار است.

اما یک سخنگوی رییس جمهور پوتین در برابر اظهارات رییس جمهور فرانسه گفت که کشورش تضمینی برای توقف تمرینات نظامی در مرز اوکراین نداده است.

آقای مکرون گفته است که تطبیق پروتوکول مینسک و نقشهٔ راه که فرانسه و‌ آلمان از آن حمایت کرده اند، برای پایان بخشیدن بحران میان روسیه و اوکراین یک امر عمده تلقی می شود.

بر اساس توافق مینسک، منطقهٔ شرقی دنباس که در حال حاضر بخش اعظم آن زیر کنترول شورشیان مورد حمایت روسیه قرار دارد، باید دو باره به اوکراین مدغم شود، اما این منطقه از خود مختاری سیاسی برخوردار باشد.

رییس جمهور زیلینسکی با اظهارات آقای مکرون از خود توافق نشان داد، اما گفت که رییس جمهور پوتین باید تعهدات خود را به اثبات برساند.

آقای زیلینسکی گفت:‌ " به صورت عموم، به کلمات باور کامل ندارم. روی همین دلیل، فکر می کنم هر سیاستمداری باید تعهدات خود را با کار های مشخص به اثبات برساند."

XS
SM
MD
LG