لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: پوتین 'جنایتکار جنگی' است


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امروز ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را "جنایتکار جنگی" خواند.

جو بایدن امروز برای نخستین بار به همتای روسی اش عبارت "جنایتکار جنگی" را به کار برد.

کرملین در واکنش به آن، این سخنان آقای بایدن را "غیرقابل پذیرش و غیرقابل بخشش" عنوان کرد.

این در حالی است که حملهٔ رییس جمهور پوتین بر اوکراین، سبب مرگ غیرنظامیان بیشتر شده و ساختمان یک تیاتر جاییکه صدها غیرنظامی پناه برده بودند مورد حملات هوایی نیروهای روسی قرار گرفته است.

مقامات در شهر بندری ماریوپول امروز در بیرون کشیدن افراد کشته شده در "تیاتر درامه" با مشکلات مواجه بودند زیرا دود غلیظ از آوار این ساختمان به هوا برخاسته بود.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در جریان سخنراین خویش گفت: "قلبم می‌شکند وقتی میبینم که روسیه با مردم ما و با ماریوپول ما چه می‌کند."

این تازه‌ترین حملهٔ نیروهای روسی بر غیرنظامیان در اوکراین است؛ جاییکه این نیروها در گذشته منازل مسکونی، شفاخانه‌ها، امبولانس‌ها و صف‌های غیرنظامیان را که در انتظار دریافت مواد غذایی بودند، هدف قرار داده بودند.

پیش از این، مجلس سنای کانگرس ایالات متحده با تصویب قطعنامه‌ای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را به صفت "جنایتکار جنگی" محکوم کرده بود.

لندسی گراهام، سناتور برجستۀ جمهوریخواه این قطعنامه را به مجلس سنا پیشکش کرده و اعضای هر دو حزب –دموکرات و جمهوریخواه- با اکثریت و اتفاق آرا از آن حمایت کردند.

قطعنامه، محکمۀ بین‌المللی جرایم دیگر کشورها را ترغیب کرده است تا در هر گونه تحقیقات در مورد ارتکاب جنایات جنگی در جریان تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، نظامیان روسیه را هدف قرار دهند.

مقامات اوکراینی گفته اند که در جریان تهاجم روسیه صدها نفر، به شمول ۱۰۳ کودک کشته شده و بیش از سه میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر پناه برده اند.

XS
SM
MD
LG