لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی به کانگرس امریکا: هم اکنون به شما نیاز داریم


ولادمیر زیلینسکی،، رییس جمهور اوکراین، هنگام سخنرانی در کانگرس ایالات متحده از طریق ویدیو کنفرانس
ولادمیر زیلینسکی،، رییس جمهور اوکراین، هنگام سخنرانی در کانگرس ایالات متحده از طریق ویدیو کنفرانس

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در سخنرانی به اعضای کانگرس امریکا خواستار کمک فوری ایالات متحده به حکومت و مردم اوکراین شد و گفت: "هم اکنون به شما نیاز داریم."

رییس جمهور زیلینسکی روز چهارشنبه ۱۶ مارچ (۲۴ حوت) در یک تماس ویدیویی خطاب به قانونگذاران امریکایی گفت: "آیا اعلام کردن ساحۀ منع پرواز بر حریم هوایی اوکراین به خاطر محافظت جان مردم خواست زیادی است؟ ...با اینکار روسیه قادر نخواهد بود که در شهرهای آزاد ما دهشت بیافریند."

روسیه هشدار داده است که اعلام ساحۀ منع پرواز بر حریم هوایی اوکراین به مثابۀ دخالت در جنگ بر ضد روسیه است و غرب نیز تا کنون به این درخواست کیف لبیک نگفته است.

رییس جمهور اوکراین گفت که اگر اعلام ساحۀ منع پرواز خواست زیاد است، پس غرب می‌تواند به اوکراین سیستم‌های دفاعی چون اس-300 و معادل آن و طیاره‌های جنگی را فراهم کند تا به گفتۀ وی نظامیان اوکراینی قادر به دفاع از کشور شان و اروپا باشند.

ولادمیر زیلینسکی با اشاره به حملات بر پیرل هاربر امریکا در جریان جنگ جهانی دوم و نیز حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر بر ایالات متحده گفت که مردم اوکراین سه هفته است که این تراژیدی را شاهد اند.

با آنکه قانونگذاران هر دو حزب –دموکرات و جمهوریخواه- در کانگرس ایالات متحده خواستار حمایت امریکا از اوکراین اند، شماری از آنان به این باور اند که باید محتاطانه برخورد شود و نشود که امریکا وارد درگیری مستقیم و مسلحانه با روسیه شود.

رییس جمهور زیلینسکی با ابراز سپاس از حمایت امریکا از اوکراین و تحریم‌های واشنگتن بر روسیه گفت که ایالات متحده باید تمام مقام‌های روسی، از دوما (پارلمان روسیه) گرفته تا مقام‌های پایان رتبۀ روسی را که در تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین دخیل و دست اندر کار اند، تحریم کند.

مجلس سنای کانگرس ایالات متحده شام سه شنبه ۱۵ مارچ، با تصویب قطعنامه‌ای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را به صفت جنایتکار جنگی محکوم کرد. ساعاتی پیش از آن، ایالات بر ۱۱ مقام وزارت دفاع روسیه، به شمول هشت تن از معاونان آن وزارت تحریم‌ وضع کرد.

با تاکید بر خروج شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری های امریکا از روسیه، آقای زیلینسکی تاکید کرد که منابع مالی و اقتصادی روسیه باید قطع شود تا به گفتۀ وی روسیه نتواند اوکراین را برباد کند. او گفت: "بربادی اوکراین بربادی اروپا است."

رییس جمهور زیلینسکی، ایالات متحده را رهبر جهان خواند و از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده خواست تا "رهبری صلح" را به عهده بگیرد. او گفت: "امروز مردم اوکراین نه تنها از کشور خود بلکه از آیندۀ اروپا و جهان دفاع می کنند."

در جریان سخنرانی مجازی رییس جمهور اوکراین، ویدیویی از حملات روسیه بر اوکراین، از حملات هوایی و راکت‌پراگنی گرفته تا تلفات غیرنظامیان و مشقت بیجاشدگان و آوارگان اوکراینی نشر شد.

روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری بر اوکراین تهاجم نظامی کرد و بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در سه هفتۀ گذشته حدود سه میلیون اوکراینی به کشورهای همسایۀ اوکراین پناه برده، ۶۳۶ غیرنظامی، به شمول کودکان، کشته شده و بیش از ۱۱ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG