لینک های دسترسی

Breaking News

سنای امریکا پوتین را به صفت 'جنایتکار جنگی' محکوم کرد


چک شومر، رییس اکثریت دموکرات در مجلس سنای امریکا
چک شومر، رییس اکثریت دموکرات در مجلس سنای امریکا

مجلس سنای کانگرس ایالات متحده با تصویب قطعنامه‌ای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را به صفت جنایتکار جنگی محکوم کرد.

لندسی گراهام، سناتور برجستۀ جمهوریخواه این قطعنامه را به مجلس سنا پیشکش کرده و اعضای هر دو حزب –دموکرات و جمهوریخواه- با اکثریت و اتفاق آرا از آن حمایت کردند.

قطعنامه، محکمۀ بین‌المللی جرایم و دیگر کشورها را ترغیب کرده است تا در هر گونه تحقیقات در مورد ارتکاب جنایات جنگی در جریان تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، نظامیان روسیه را هدف قرار دهند.

چک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنای کانگرس امریکا شام سه شنبه ۱۵ مارچ و پیش از رای‌گیری در مورد این قطعنامه گفت: "تمام ما، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، در این مجلس به هم پیوسته‌ایم تا بگوییم که ولادیمیر پوتین به خاطر قساوت‌هایی که علیه مردم اوکراین مرتکب شده است، از حسابدهی فرار کرده نتواند."

ملل متحد گزارش داده است که از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین تا حال بیش از سه میلیون اوکراینی مجبور به ترک کشور‌شان شده اند و ۶۳۶ غیرنظامی، به شمول کودکان در این جنگ کشته و بیش از ۱۱ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

روسیه تهاجم نظامی خود بر اوکراین را "عملیات ویژۀ نظامی" نام نهاده است که به گفتۀ مقام‌های کرملین هدف این عملیات "غیرنظامی سازی" و "نازی‌زدایی کردن" اوکراین است.

رییس جمهور پوتین ادعا کرده است که اوکراین با "رژیم دست نشاندۀ" کنونی آن کشور مستعمرۀ ایالات متحده است.

با آنکه از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین سه هفته می‌گذرد، نظامیان روسیه تا کنون قادر نشده اند که حتا یکی از ده شهر عمدۀ اوکراین را تصرف کنند.

درگیری کنونی در اوکراین، بزرگترین جنگ در اورپا پس از جنگ جهانی دوم خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG