لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: میانمار مرتکب 'نسل کشی' مسلمانان روهینگیا شده است


ایالات متحده امروز ۲۱ مارچ (اول حمل) رسماً اعلام کرد که اردوی میانمار مرتکب نسل کشی مسلمانان روهینگیا شده است.

مقامات امریکایی گفتند که شواهد آشکار وجود دارد که تلاش برای نابودی اقلیت مسلمان در این کشور صورت گرفته است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز در موزیم یادبود از هولوکاست یا کشتار عام یهودیان توسط نازی‌های آلمان در جنگ جهانی دوم، گفت که هدف اردوی میانمار فراتر از پاک‌سازی قومی بوده و در اصل نابودی روهینگیاها بود.

او افزود که حملات علیه روهینگیاها گسترده و سیستماتیک بوده است.

وزیر خارجهٔ امریکا از کشته شدن هزاران و مجبور کردن میلیون‌ها مسلمان روهینگیا در جریان سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ یاد کرده گفت که اردوی میانمار دست به "نسل کشی و جنایت علیه بشریت" زده است.

این اقدام ایالات متحده اما بدون هرگونه عواقب در مقابل میانمار صورت گرفت؛ رژیمی که از قبل به گونهٔ‌گسترده تحریم شده است.

با آنهم، وزیر خارجهٔ امریکا گفت که از تلاش‌های بین المللی،‌ به شمول محکمهٔ بین المللی عدالت، برای آوردن قضایای جنایت علیه بشریت توسط رژیم میانمار، حمایت خواهد کرد.

آقای بلینکن اضافه کرد که خشونت ظالمانهٔ‌ اردوی میانمار از سال ۲۰۲۱ به اینسو واضح ساخته است تا زمانی که مین آنگ هینگ، سرقوماندان اعلی اردوی برما در قدرت است، هیچ کسی از قساوت‌ها در این کشور مصوون نیست.

واکنش روهینگیاها

فعالین و اعضای اقلیت روهینگیا از این اقدام ایالات متحده استقبال کرده اند.

در حدود ۸۵۰ هزار مسلمان روهینگیا که اکنون در کمپ‌های بنگله‌دیش زیست دارند، از کشتار‌ها و تجاوز‌های جنسی دسته‌جمعی حکایت می‌کنند که پنج سال پیش آنرا تجربه کرده اند.

در حدود ۶۰۰ هزار عضو این اقلیت هنوز هم در ایالت راخین میانمار زیست دارند؛ جاییکه از آن گزارش‌های سرکوبگری گسترده‌ٔ گزارش می‌شود.

یکی از اعضای این اقلیت که در یک کمپ در ایالت راخین زیست دارد گفت که به باور او این تصمیم ایالات متحده به روند محکمهٔ بین المللی عدالت کمک خواهد کرد.

اتهام بی‌عملی بر ملل متحد

تام اندریوس، گزارشگر ویژهٔ ملل متحد در خصوص حقوق بشر در میانمار امروز به شورای حقوق بشر در ژنیف گفت که جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت همه روزه توسط حکومت نظامی میانمار صورت می‌گیرد.

او ملل متحد را به اقدام ناکافی برای کمک با روهینگیا‌ها و سایرین در این کشور متهم کرد، اما گفت که برخلاف، در مقابل تهاجم روسیه حمایت قوی بین المللی برای اوکراین وجود دارد.

ملل متحد گفته است که اعمالی که به هدف نابودی کلی یا قسمی یک ملت، قوم،‌ نژاد یا گروه دینی صورت می‌گیرد، نسل کشی محسوب می‌شود و از اینرو این گزارشگر ویژهٔ ملل متحد می‌گوید که تعزیرات بیشتر و محدودیت‌ بر کمک‌ها در میان سایر مجازاتی است که باید بر حکومت نظامی میانمار وضع شود.

دیدبان حقوق بشر از ایالات متحده خواست تا در شورای امنیت ملل متحد قطعه‌نامه‌ای را در مورد میانمار تصویب و محدودیت تسلیحاتی را بر این کشور وضع کند.

این گروه مدافع حقوق بشر همچنان خواستار تعزیرات بیشتر بر میانمار شده است تا عواید اردوی این کشور در بخش انرژی، صادرات چوب و صنعت معادن قطع شود.

XS
SM
MD
LG