لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: غور می‌کنیم که کشتار مسلمانان روهینگیا نسل کشی بود یا خیر


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید که واشنگتن در مورد اتخاذ اقدامات اضافی بر میانمار غور می‌کند تا بر رهبران نظامی آن‌کشور به خاطر احیای مجدد دموکراسی فشار وارد کند.

آقای بلینکن روز چهارشنبه ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) که سرگرم دیدار از مالیزیا بود، در صحبت با خبرنگاران گفت که ایالات متحده بر این نیز غور می‌کند تا مظالم روان علیه مسلمانان روهنگیا را نسل کشی عنوان کند.

او گفت: "باید بیبینیم که به خاطر سوق دادن وضعیت در یک مسیر بهتر، چه اقدامات اضافی می‌تواند اتخاذ شود و این چیزی است که ما بر آن غور می‌کنیم. ما در مورد مشخص ساختن اقداماتی که در میانمار اتخاذ شده و این که آیا نسل کشی است یا خیر، نیز غور می‌کنیم."

وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنان روز سه شنبه در سفر به اندونیزیا، خواستار توقف اقدامات پرخاشگرانۀ چین در حوزۀ اقیانوس هند-آرام شد و افزود که به خاطر عقب زدن رفتار تند چین در منطقه، واشنگتن روابط نظامی و اقتصادی با متحدین خود را در آسیا گسترش خواهد داد.

گشت و گذار آزاد در آب های جنوب چین در محراق توجه سفر انتونی بلینکن به منطقه قرار داشت که به گفته او اقدامات چین تحرک اموال تجارتی را در این منطقه که ارزش سالانۀ آن به سه تریلیون دالر می‌رسد، تهدید می کند.

اما وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجۀ چین این انتقادات و گفته های وزیر خارجه ایالات متحده را رد کرده است.

آقای وانگ گفت: "ایالات متحده از یک طرف موضوع به اصطلاح تهدید چین را بلند می‌کند و از طرف دیگر ادعا دارد که هیچ نیت برای آغاز یک تنش با چین را ندارد. این نوع گفته‌های متضاد، با روحیۀ دیدار اخیر سران هردو کشور وفق نکرده و در کسب تاییدی کشورهای منطقه نیز با مشکل روبرو خواهد شد."

قرار بود وزیرخارجه ایالات متحده به روز پنجشنبه عازم تایلند شود. ولی به دلیل ابتلای یکی از همراهانش به کووید۱۹، سفر خود به جنوب شرق آسیا را نیمه تمام رها کرد و به امریکا برگشت.

XS
SM
MD
LG